Een paar dagen voordat het Jaar van de Houten Slang begon, verraste China de wereld met DeepSeek, een model voor artificiële intelligentie (AI) dat door de gelijknamige Chinese start-up is ontwikkeld tegen een fractie van de kosten van de modellen die door OpenAI en andere Amerikaanse concurrenten zijn ontwikkeld. Dit is des te opmerkelijker omdat het zich afspeelt tegen een achtergrond van verhevigde rivaliteit tussen de Verenigde Staten en China en van steeds moeilijkere toegang voor Chinese bedrijven tot westerse technologie.
Hoewel veel aandacht nu uitgaat naar de potentiële impact van DeepSeek op de AI-waardeketen en op de uitgaven van Amerikaanse hyperscalers, illustreert deze mijlpaal – met weliswaar nog enkele zwakke plekken – de kracht van innovatie Made in China. Deze innovatiecapaciteit is van vitaal belang als China in de economische en technologische wedloop met de Verenigde Staten wil blijven.
Om dit te bereiken investeert China zwaar. Elk jaar studeren bijna 1,5 miljoen ingenieurs af aan Chinese universiteiten, een derde van het wereldtotaal. Het aantal onderzoekers is gestegen tot 2,4 miljoen, een duidelijke stijging ten opzichte van 2011, toen het er nog 1,3 miljoen waren. De kloof wordt kleiner met de Verenigde Staten, waar het aantal onderzoekers in dezelfde periode is gestegen van 1,1 miljoen naar 1,6 miljoen. De uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling (R&D) volgden dezelfde trend en stegen van 246 miljard dollar in 2011 naar 811 miljard in 2022. In dezelfde periode stegen de R&D-uitgaven in de Verenigde Staten van 427 miljard dollar naar 923 miljard dollar. In 2022 was China goed voor 46,8% van alle octrooiaanvragen ter wereld.
Een emblematisch voorbeeld van de innovatiecapaciteit van China is de elektrische auto. China is erin geslaagd zich op te werpen als leider van de elektrische transitie. In 2023 produceerde het land al 58% van de elektrische voertuigen die wereldwijd worden verkocht. Met een wereldwijd marktaandeel van 23% ligt BYD in 2024 – van januari tot september – ruim voor op Tesla (11%) en 3 van de top 5 fabrikanten van elektrische voertuigen ter wereld zijn Chinees. Naast overheidssubsidies om het gebruik van elektrische voertuigen aan te moedigen, heeft China een gezamenlijke strategie ontwikkeld om de hele waardeketen te controleren, van essentiële mineralen tot batterijen en software. Met name op het gebied van batterijen heeft China bijna 80% van de markt in handen, met CATL (37%) en BYD (17%) als de twee grootste fabrikanten ter wereld.

China is vast van plan om dit succes te herhalen in het halfgeleidersegment. Geconfronteerd met talrijke Amerikaanse sancties op de toegang tot halfgeleiders en productieapparatuur voor halfgeleiders, streeft China naar zelfvoorziening. Peking heeft een investeringsfonds van 344 miljard yuan (47,5 miljard dollar) gelanceerd om in deze sector te investeren. Deze inspanningen hebben Huawei in staat gesteld om terug te keren naar de voorhoede met een krachtige smartphone. Zelfs in het segment van de productieapparatuur voor halfgeleiders, dat gedomineerd wordt door Amerikaanse, Europese, Japanse en Koreaanse bedrijven, boekt China vooruitgang. Shanghai Micro Electronics Equipment (SMEE) heeft net het eerste Chinese patent ingediend voor EUV-lithografie, tot nu toe voorbehouden aan ASML.
De werkplaats van de wereld verandert zichzelf in een wereldleider in innovatie, een revolutie die ongetwijfeld een impact zal hebben op Chinese aandelenbeleggingen.
Disclaimer De informatie, gegevens en meningen van LFDE zijn uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden en vormen geen aanbod om een effect te kopen of verkopen, beleggingsadvies of financiële analyse. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. De vermelde waarden worden bij wijze van voorbeeld gegeven. Hun aanwezigheid in de beheerde portefeuilles noch hun prestaties zijn gegarandeerd.
Dit artikel is opgesteld in nauwe samenwerking met LFDE.