Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Chevrolet, Ford en Jeep onder druk: auto’s mogelijk duurder door Trump tarieven

De gemiddelde prijs voor nieuwe auto’s die in de VS worden verkocht, kan met duizenden dollars stijgen vanwege de dreigende 25% tarieven van president Donald Trump op alle geïmporteerde voertuigen en enkele auto-onderdelen, volgens industriespecialisten.

Belangrijke feiten

  • Automotive-analisten bij Cox Automotive hebben geschat dat de gemiddelde kosten voor nieuwe voertuigen die in de VS worden verkocht, met tot 20% zullen stijgen, terwijl WedBush-analist Dan Ives in een notitie schreef dat de prijzen met maximaal $10.000 zouden stijgen.
  • Cox Automotive suggereerde eerder dat nieuwe voertuigen die in Canada of Mexico worden geassembleerd, hun gemiddelde prijs met ongeveer $5.855 zouden verhogen, wat volgens waarschuwingen van analisten waarschijnlijk de Amerikaanse auto-industrie zal ontwrichten.
  • Ongeveer 22% van alle voertuigen die in de VS worden verkocht, wordt geïmporteerd uit Canada en Mexico, terwijl verschillende autofabrikanten voor sommige voertuigen afhankelijk zijn van assemblage en productie in een van beide landen, waaronder BMW, het Amerikaanse General Motors, Nissan, Volkswagen, Toyota en Stellantis, onder andere.
  • Prijzen voor nieuwe Ford-voertuigen zullen waarschijnlijk het minst stijgen vergeleken met de concurrenten van de autofabrikant, aangezien ongeveer 80% van zijn voertuigen in de VS wordt gemaakt, volgens Cox Automotive.

Wat heeft Trump tegen autoproducenten gezegd over autoprijzen?

In een gesprek eerder deze maand waarschuwde Trump CEO’s van enkele autofabrikanten om hun autokosten vanwege de tarieven niet te verhogen. Trump zei dat de bedrijven zouden profiteren van de tarieven, wat volgens hem zou helpen de productie naar Amerikaanse faciliteiten terug te brengen.

Welke voertuigen worden geïmporteerd uit Mexico?

  • BMW: De Duitse autofabrikant heeft een fabriek in San Luis Potosi, Mexico, die zijn 3 Serie, 2 Serie Coupe en M2 voertuigen produceert.
  • Ford: Het bedrijf heeft twee fabrieken in Mexico die de automaker’s Mustang, Bronco Sport en Maverick voertuigen produceren, hoewel de faciliteiten zijn gebruikt om enkele modellen van de Fiesta en Fusion auto’s te produceren.
  • General Motors: Het autoconcern heeft vier fabrieken in Mexico om de Chevrolet Silverado, Chevrolet Equinox, GMC Sierra en GMC Terrain te assembleren.
  • Kia: De Zuid-Koreaanse autofabrikant heeft een faciliteit in Mexico die enkele van zijn Pride, Rio en K3 voertuigen produceert.
  • Nissan: Drie fabrieken in Mexico produceren enkele modellen van de Sentra, Versa en Kicks.
  • Stellantis: Het bedrijf exploiteert enkele assemblagefabrieken die verschillende modellen van zijn Ram pick-ups evenals de Jeep Compass en Jeep Wagoneer produceren.

Welke voertuigen worden geïmporteerd uit Canada?

  • General Motors: Voertuigen geproduceerd in Canada omvatten zware en lichte modellen van de Chevrolet Silverado, hoewel het bedrijf ook V8-motoren en transmissie-onderdelen met dubbele koppeling vervaardigt.
  • Ford: De fabriek van het bedrijf in Ontario produceerde eerder enkele Edge en Lincoln Nautilus modellen, hoewel de locatie binnenkort zijn Super Duty trucks zal produceren.
  • Stellantis: Met behulp van twee assemblagefabrieken produceert het bedrijf enkele modellen van Chrysler Pacifica, Chrysler Grand Caravan, Dodge Charger voertuigen, en de faciliteit in Ontario zal naar verluidt nieuwe Jeep Compass modellen produceren in 2026.

Wordt Tesla beïnvloed door autotarieven?

Tesla zal het “best af zijn” ten opzichte van Trumps tarieven in vergelijking met Ford, General Motors, Chevrolet en Stellantis. Tesla monteert al zijn auto’s in de VS, waardoor het bedrijf enkele van de tarieven kan vermijden, hoewel CEO Elon Musk zei dat het bedrijf niet onaangetast is en de “tariefimpact op Tesla nog steeds aanzienlijk is.” De tarieven zullen Tesla-onderdelen beïnvloeden die uit andere landen worden geïmporteerd, zoals batterijen uit China, en de “kostenimpact is niet triviaal.”

Zullen tarieven de autoverkoop in de VS beïnvloeden?

Cox Automotive heeft zijn prognose voor de verkoop van nieuwe voertuigen voor het hele jaar verlaagd van 16,3 miljoen naar 15,6 miljoen in 2025, onder verwijzing naar “economische onzekerheid, betaalbaarheid” en potentiële effecten van tarieven.

Achtergrond

Trump kondigde eerder deze week een tarief van 25% aan op alle auto’s en vrachtwagens die in de VS worden geïmporteerd, dat vanaf 2 april van kracht wordt. Trump noemde het tarief het “begin van bevrijdingsdag,” met de suggestie dat de stap een “enorme groei in de auto-industrie” zou versnellen omdat autofabrikanten meer in de VS gevestigde fabrieken zouden bouwen. Ford CEO Jim Farley waarschuwde dat de autotarieven een “gat zouden slaan in de Amerikaanse industrie zoals we dat nog nooit hebben gezien,” terwijl eerdere gesprekken over tarieven “kosten en chaos” voor autofabrikanten opleverden. Trump heeft ermee gedreigd dat wederzijdse tarieven ook begin april van kracht zouden worden, nadat hij al een tarief van 20% op goederen uit China heeft ingevoerd. Een tarief van 25% op Canadese en Mexicaanse importen werd uitgesteld tot april, een stap die waarschijnlijk prijzen voor goederen zoals elektriciteit, alcohol, gas en hout zal beïnvloeden.

Dit artikel is geschreven door Ty Roush en vertaald door Forbes.be

Latest article