Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

CEO van StockX over sneakercultuur en zijn relatie met merken

Scott Cutler denkt na over evoluerende trends en strategieën om StockX in het middelpunt van de hypecultuur te houden.

Om tegenwoordig als CEO van een wereldwijd bedrijf te opereren, moet je volgens Scott Cutler fit zijn. Echt fit. Cutler heeft onder andere marathons gelopen, negen etappes van de Tour de France voltooid en de Alpen overgestoken.

“Het vereist een ongelooflijk uithoudingsvermogen, een ongelooflijke fitheid om het reisschema over de hele wereld aan te kunnen” zegt Cutler over de rol van CEO. “Persoonlijk geloof ik ook erg in persoonlijke ontwikkeling en dus probeer ik mezelf te pushen op gebieden waar ik van geniet… om mezelf uit te dagen om te groeien.”

Sinds hij in 2019 eBay verliet om bij StockX als CEO aan de slag te gaan, staat Cutler voor de uitdaging om van de zelfbenoemde ‘marktplaats voor actuele cultuur’ het favoriete platform te maken voor mensen, die wereldwijd sneakers en streetwear doorverkopen. Zijn eerste grote uitdaging kwam minder dan een jaar na zijn aanstelling, toen de wereldwijde pandemie de verkoop van kleding en schoenen terugdrong, gevolgd door een door inflatie aangewakkerd herstel en een rechtszaak van Nike over vervalsingen en NFT’s.

Hoewel de internationale sneakerverkoop het bedrijf heeft geholpen om in de groeimodus te blijven, zegt Cutler dat de pandemie zijn leiderschapsstijl blijvend heeft veranderd.

“Ik moest me anders opstellen: niet zo transactioneel en veel empathischer als leider” zegt hij. Nu heeft hij praktijken als persoonlijke check-ins en tweewekelijkse algemene vergaderingen ingevoerd om daarop voort te bouwen. “Toegankelijk en transparant zijn, is echt belangrijk geweest nu we wereldwijd zijn uitgebreid.”

“Het is een genuanceerde relatie” – Scott Cutler

Toch is er, zoals bij elke doorverkoopsite, een eeuwig getouwtrek met merken als Nike, die profiteren van de extra buzz die aanbiedingen kunnen genereren, maar het kwalijk vinden dat wederverkopers bots of andere trucs gebruiken om een onevenredig deel van de producten, die voor de echte fans bedoeld zijn, in de wacht te slepen.

“Het is een genuanceerde relatie” zegt Cutler. “De initiële beslissing over hoeveel producten er worden uitgebracht is een belangrijke strategie, die veel merken gebruiken om schaarste en merkwaarde te creëren of interesse te wekken. Die beslissing bepaalt uiteindelijk wat de aftermarket-waarde van een product kan zijn. Dat is iets waar wij geen controle over hebben.”

Klik op de video hierboven voor het volledige interview.

Latest article