Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Caroline Rigo uit Hasselt maakt met RiGorgeous furore in de beauty-industrie

Caroline Rigo, de Hasseltse ondernemer met een achtergrond als kleuterleidster, heeft in slechts enkele jaren tijd haar bedrijf RiGorgeous getransformeerd van een bescheiden start-up tot een toonaangevende speler in de beauty-industrie.

Wat in 2016 begon met een omzet van € 300.000 euro en 10 verkooppunten, is in 2023 uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf met een omzet van € 10 miljoen en 1.250 verkooppunten. RiGorgeous omvat twee succesvolle clean beauty-merken, Cent Pur Cent en i.am.klean, evenals twee conceptstores, Café Beauté en Blush. Caroline’s missie? “In elk badkamerkastje staan om zo mensen de nodige self-confidence boost te geven die de wereld nodig heeft,” verklaart ze vastberaden.

Van kleuterleidster naar succesvol onderneemster

En dan te bedenken dat de 40-jarige vrouw een studie kleuterleidster afrondde. “Daarna wist ik niet wat ik wilde. Met een avondstudie visagie op zak kwam ik in dit vak terecht. Ik werkte voor magazines en televisie en ging pas tien jaar geleden vol voor het ondernemersvak.” Dat idee ontstond door een lacune die ze opmerkte. “Ik vond in mijn eigen make-upkoffer geen product dat ik voor iedereen kon gebruiken. De één reageerde op dat ingrediënt, de ander kon dat niet verdragen. Ik zocht naar een merk dat ik op zoveel mogelijk mensen kon gebruiken, maar vond het niet.”

Ze sprokkelde al haar spaarcenten van haar bijberoepen bij elkaar en stapte in 2015 op een aantal labo’s af om het eerste duurzame product van Cent Pur Cent te ontwikkelen. Alle producten zijn nu gebaseerd op mineralen, wat het uitermate geschikt maakt voor mensen met huidproblemen of chemopatiënten. “Ik heb er een jaar over gedaan om tien apotheken te overtuigen om met mij in zee te gaan en mijn product te verkopen.” Na twee jaar verkocht ze voor het eerst 10 aandelen aan haar PR-manager. Zo kwam er wat extra geld in de zaak om voorraad aan te kopen. “Daar kruipt vandaag de dag nog steeds het meeste geld naartoe. We zitten met immens lange productietijden en voorfinancieringen. Dit langs al onze andere investeringen. De rest hebben we voorlopig gedaan met eigen middelen en de bank na een aantal jaar.”

RiGorgeous
© Caroline Rigo

Kantelpunt

Cent Pur Cent groeide elk jaar en draait mooie cijfers. “Niet alleen de omzet is gegroeid, ook het aantal medewerkers. Er werken binnen het bedrijf RiGorgeous nu ongeveer 80 mensen.” Dat komt ook door de oprichting van een tweede merk: i.am.klean. “Daar spelen we vooral in op dat duurzaam karakter: hervulbaar, gerecycleerde verpakkingen en een blacklist van ingrediënten die slecht zijn voor het milieu.” Het aantrekken van externen, experten is ook een belangrijk moment geweest. “Want alleen krijg je dat allemaal niet gedaan. Zo hebben we een Raad van Advies én een Raad van Klanten en kan ik sinds vorig jaar rekenen op twee Co-CEO’s die mee aan de kar trekken. Daarnaast was dit jaar ook een belangrijk jaar… we hebben onze eerste internationale stappen gezet in Nederland, Italië en Zwitserland. Dit betekent voor het bedrijf echt een kantelpunt. Dat merken we ook in de organisatie en structuur van het bedrijf.”

Productontwikkeling en marktintroductie

“We spelen echt in op trends, net zoals in de fashion wereld”, vertelt Caroline over haar marktstrategie. “We brengen per jaar een viertal collecties uit, telkens helemaal in een specifiek thema. En daar houden mensen van. Dit is voor ons de driver van het bedrijf: we belonen bestaande klanten en we inspireren nieuwe klanten. We verkopen onze producten via een netwerk van ongeveer 1.000 apothekers over het hele land. Voor Cent Pur Cent worden ook jaarlijks zo’n 2.500 gratis workshops gegeven om mensen kennis te laten maken met onze producten en hen te leren hoe ze het makkelijk zelf kunnen doen. Voor i.am.klean richten we ons op een ander soort consument. Mensen die een ecologische levensstijl willen nastreven en bewuster willen kopen en die hun producten meer via retail en online zoeken. Vandaar dat daar onze hervulbaarheid belangrijk is, maar ook de kwaliteit. De rode draad blijft informeren en mensen oprecht helpen.
Daarnaast blijven onze social mediakanalen ontzettend belangrijk voor ons om onze producten bekend te maken. We gaan nog elke week twee keer live op Instagram om onze volgers uit te leggen wat de nieuwe producten zijn en wat ze doen. De pijlers binnen RiGorgeous zijn: Good Hearted, Good Connected en Good Inspired. Die vind je hier allemaal terug. We willen verbonden zijn met onze community en hen inspireren.”

Op naar het buitenland

“De laatste drie jaren zijn we serieus aan het investeren om alles klaar te hebben voor de volgende stappen: internationalisering. Denk aan processen eco-systeem, digitaliseren, een app bouwen, displays, nieuwe landen opstarten en marketingmateriaal creëren voor het buitenland. Binnenkort gaan we onze logistiek ook outsourcen. Dat kost geld. Maar onze groei blijft, daar zijn we blij om. We hebben enkele jaren dubbele omzetten gehaald in onze eigen markt, ondertussen groeien we stabiel en is dat niet meer aan de orde. Maar wie weet gebeurt dat binnenkort opnieuw. We zijn in België al de grootste make-upspeler binnen de farmacie, nu willen we dit doortrekken naar de rest van Europa. Want uiteindelijk willen alle vrouwen hetzelfde: zich mooi voelen dankzij producten die goed zijn voor je huid.”

Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo (1996) gaat voor Forbes wekelijks aan de slag met artikels over luxe lifestyle, leadership, innovatie, trends en - natuurlijk - inspirerende Belgische ondernemers. De liefde voor journalistiek en media was al van jongs af aan duidelijk. Nadat ze een bachelor Nieuws en Informatie in Nederland afrondde, dreef een master Journalistiek aan de KU Leuven in Antwerpen haar zes jaar geleden naar de Belgische diamantstad. Ze schrijft nu acht jaar als freelancer voor uiteenlopende bladen, waarvan vier jaar bij Belgische lifestyle magazines zoals L'OFFICIEL, Fifty & Me en ELLE.

Latest article