Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

De Boghossian Stichting zet de Reizende Kwast van Pierre Alechinsky opzij en opent de 5e Limited Edition Art Fair

Beroemde uitgevers, internationale galerieën, residentie kunstenaars: dit is de triade van deze drie dagen die lithografieën, gravures, zeefdrukken, etsen, foto’s, keramiek of illustraties in beperkte oplages bieden.

Opgericht in 2020, introduceert de LEAF 2025 een nieuwigheid: B2, de edities van de Boghossian Stichting: ‘B’ voor Boghossian, ‘2’ voor de relatie met de kunstenaar. Voor deze lancering hebben drie genodigde kunstenaars originele werken ontworpen, lithografieën en inkjet prints, in het B2-formaat (50 x 70,7 cm). Elk jaar worden 4 serie edities aangeboden in 50 exemplaren. “De LEAF is opgezet om een platform te bieden aan onze residentie kunstenaars, meer dan 400 in negen jaar”, legt Louma Salamé, directeur van de Boghossian Stichting, uit. Voormalige bewoners nemen dus deel aan deze edities en, binnen een circulaire economie, zullen alle opbrengsten naar dit programma gaan.”

Elk jaar zijn er andere deelnemers, of het nu gaat om gevestigde galerieën of jonge instellingen. Voor deze editie zien we Almine Rech Editions, gecreëerd door Almine Rech (de partner van Bernard Picasso), met 9 galerieën op drie continenten, waaronder een in Brussel, Atelier Michael Woolworth, de Amerikaanse uitgever uit Parijs, het Centrum voor Gravure en Gedrukte Beelden in La Louvière onder leiding van Christophe Veys, en met name de Brusselse galerieën La peau de l’ours (Thomas Ghaye) en Lee-Bauwens (opmerkelijke galerie van het duo Gil Bauwens-Minyoung Lee, die Azië en het Westen fuseert). Elke editie van de LEAF trekt 4000 bezoekers.

Thomas Perino, Tarot, 2021, Kunstenaar in residentie

Onder de genodigde kunstenaars zijn de Brusselse Française Anastasia Bay, de Parijzenaren Agathe Bokanowski en Stéphane Fedorowsky, de Zwitserse Catherine Gfeller, de Brusselse Duitse Ulla Hase of de Genuees Niccolò Masini.

De prentkunst markt is relatief stabiel, weinig speculatief, toegankelijker dan schilderkunst of tekenkunst, besluit Louma Salamé. “Men dient overigens het unieke werk niet tegenover het meervoud te stellen: wat kunstenaars interesseert, is allereerst het materiaal.

Pierre Alechinsky reisdekwast
Materialen, daarmee speelt Pierre Alechinsky altijd al. Hij heeft zojuist zijn Reizende Kwast opgeborgen, zijn monografische tentoonstelling. “Voor het eerst heeft de Stichting een unieke kunstenaar gepresenteerd. We hebben coproducties verwelkomd, zoals met het Centre Pompidou, carte blanche aangeboden aan uitmuntende curatoren zoals Henri Loyrette of Alfred Pacquement, thematische tentoonstellingen zoals met het CIVA over Art Deco. Met Pierre Alechinsky was de vergelijking nieuw: het parcours van een kunstenaar in dit privéverblijf ontplooien, een ervaring die zeer emotioneel bleek. Dit stelde ons in staat werken te tonen die nooit zijn vertrokken uit zijn huis-atelier in Bougival of uit privécorrecties, zoals Le Clavecin, een creatie van een trio, de luthier, de tekeningen van Pierre en de collages van de Tsjechische Jiri Kolář.”

Doorheen honderd werken, van 1944 tot 2024, van de leeftijd van 97 jaar, verbond de kunstenaar zich ook met de geschiedenis van de plek, aangezien hij drie jaar oud was bij de legging van de eerste steen van de Villa. “Met 88000 bezoekers, benadrukt Louma Salamé, is dit onze sterkste opkomst sinds de opening in 2010. Onze studie van de typologie van het publiek onthulde bijna evenveel mannen als vrouwen, met een stijgend aandeel Nederlandstaligen en internationals. Naast niche gemeenschappen, experts, wetenschappers, journalisten, liefhebbers, historici, kunstenaars, trekken we echt het algemene publiek aan.”

In 2028 zal deze monografische ervaring herhaald worden met een levende niet-Belgische kunstenaar. Wat betreft de Reizende Kwast, deze zou nog kunnen reizen in een gereviseerde vorm naar een niet-Europees land.

www.villaempain.com
Van 21 tot 23 maart.

Latest article