Na haar recordbrekende Renaissance tour, is Queen B hard op weg om miljardair te worden.
“Het zou een miljard moeten kosten om er zo goed uit te zien”, zingt Beyoncé in “Pure/Honey” van haar album Renaissance uit 2022. Gezien het geweldige jaar dat de 42-jarige entertainer heeft gehad, lijkt geld geen probleem te zijn – ze is nu op weg om miljardair te worden, met een nettowaarde van 800 miljoen dollar, volgens schattingen van Forbes.
In juni stond Beyoncé op nummer 48 in Forbes’ jaarlijkse lijst van rijkste self-made vrouwen in Amerika, met een nettowaarde van 540 miljoen dollar. De drastische toename van haar fortuin kan worden toegeschreven aan haar substantiële inkomsten in 2023 – ze verdiende naar schatting $100 miljoen (na belastingen) met de Renaissance World Tour – maar ook aan een aanpassing van Forbes’ schatting van de waarde van haar muziekcatalogus en haar kunstcollectie. Bronnen zeggen Forbes dat de catalogus van de zangeres nu zo’n 300 miljoen dollar waard is. De rest van haar nettowaarde bestaat uit de persoonlijke bezittingen die ze deelt met haar miljardair-echtgenoot Jay-Z en haar zakelijke belangen via Parkwood Entertainment, dat ze in 2010 oprichtte. (Vertegenwoordigers van Beyoncé hebben niet gereageerd op het verzoek van Forbes om commentaar).
Eén van de belangrijkste redenen voor de stijging van Beyoncé’s nettowaarde was haar kaskraker: haar Renaissance tour, die liep van mei tot oktober en 39 steden in 17 landen aandeed. Renaissance bracht meer dan 579 miljoen dollar op, waarmee het volgens Billboard in de top 10 van de best verdienende tours uit de geschiedenis staat.
“Ze is één van de muziekgoden”, vertelt IAG-voorzitter Dennis Arfa, die acts vertegenwoordigt als Billy Joel en Metallica, aan Forbes. “De zaken die ze doet, en de hoeveelheid mensen die ze trekt, het feit dat ze een film in haar eentje kan doen. Ze kan dingen die de meesten niet kunnen.”
Voor “Renaissance: A Film By Beyoncé”, de film gebaseerd op de concerttour, sloot ze naar verluidt een soortgelijke deal met AMC Theaters als Taylor Swift deed voor haar Eras Tour-film. Beyoncé gaf de film, die ze zelf schreef, produceerde en regisseerde, uit via AMC, wat betekent dat ze de inkomsten direct zal delen. Renaissance bracht in het openingsweekend wereldwijd 27,4 miljoen dollar op en verdiende daarmee de eerste plaats in de binnenlandse lijsten, hoewel het nog steeds achterbleef bij Swifts openingsweekend van 123,5 miljoen dollar.
Hoewel Beyoncé en Swift het hele jaar al rivalen waren, hebben ze elkaar juist gesteund. Swift woonde de Londense première van Renaissance bij, nadat Beyoncé weken daarvoor haar debuut in het Eras-theater had bijgewoond. De “Cruel Summer”-zangeres had haar eigen monsterjaar – Forbes bepaalde in oktober dat Swift miljardair was geworden nadat ze 190 miljoen dollar (na belastingen) had verdiend met de Eras-tour. Beyoncé is “zo’n grote verstoorder van de normen in de muziekindustrie”, vertelde Swift onlangs aan Time. “Ze heeft elke artiest geleerd hoe je de tafel omdraait en archaïsche bedrijfspraktijken uitdaagt.”
Normen doorbreken is wat Beyoncé zo succesvol heeft gemaakt, zegt Carter Gregory, vicepresident A&R bij Capitol Records: “Je kunt zoveel momenten in haar carrière aanwijzen waarop ze iets heeft gedaan en de industrie vooruit heeft geholpen.” In 2013 bijvoorbeeld, dropte Beyoncé haar zelfgetitelde visuele album zonder waarschuwing en zonder promotie. “Ze is een artiest die nooit ‘nee’ als antwoord zal accepteren en altijd een manier zal vinden om de grenzen te verleggen op een manier die niemand anders doet.”
Niet dat anderen het niet proberen. Met Beyoncé en Swift op kop domineerden vrouwen dit jaar de muziekindustrie. Katy Perry verkocht haar aandelen in de royalty’s van haar masteropnames en publicatierechten in september voor een gerapporteerde 225 miljoen dollar, waardoor haar nettowaarde steeg naar 340 miljoen dollar. Ondertussen kreeg SZA dit jaar 15 Grammy-nominaties, meer dan welke artiest dan ook, en zelfs Barbie kreeg 11 Grammy-nominaties.
“Beyoncé is big business,” merkt Arfa op, “Ze is een enorme kracht in onze industrie. Alles wat ze doet is heel belangrijk en heel relevant.” Haar management- en productiemaatschappij Parkwood Entertainment heeft bijvoorbeeld acts als Chloe x Halle op het programma staan. Halle Bailey, de jongste van de twee zussen, had een fenomenaal 2023, met rollen in de live-action versie van The Little Mermaid en de remake van The Color Purple.
Maar er was niet alleen maar goed nieuws voor Beyoncé. In maart beëindigde haar kledinglijn Ivy Park de vijfjarige samenwerking met Adidas, zoals de Wall Street Journal meldde, omdat de lijn de verkoopprognoses van 200 miljoen dollar in 2022 niet haalde – hoewel ze nog steeds 20 miljoen dollar aan jaarlijkse compensatie ontving.
Diezelfde maand werkte ze echter samen aan een collectie met het Franse modehuis Balmain voor Renaissance Couture. En in november lanceerde ze haar parfum Cé Noir, dat op haar website wordt verkocht voor 160 dollar.
Naast muziek en mode deelt Beyoncé een uitgebreide vastgoedportefeuille met Jay-Z, ter waarde van zo’n 320 miljoen dollar, waaronder een herenhuis in Malibu ter waarde van 200 miljoen dollar dat het stel in juni kocht en dat het duurste huis in de geschiedenis van Californië zou zijn. Forbes wijst de helft van de totale waarde van hun gedeelde onroerend goed, evenals de helft van de waarde van hun uitgebreide kunstcollectie, toe aan iedere entertainer.
En hoewel Forbes haar persoonlijke bezittingen op 800 miljoen dollar schat, komt dat getal eigenlijk vooral neer op vrijheid. “Ik voel me bevrijd.” zegt Beyoncé in de Renaissance film. “Ik heb op dit moment aan niemand iets te bewijzen en ik heb mezelf toegestaan om gewoon vrij te zijn.”