Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Is het Belgische co-livingconcept Sheltr het antwoord op de stedelijke woninguitdagingen?

De Belgische vastgoedmarkt kampt met een aantal grote uitdagingen. Steeds meer mensen trekken naar de stad – tegen 2025 zal naar verwachting 84% van de wereldbevolking in stedelijke gebieden wonen. Dit legt een enorme druk op de woningmarkt. Volgens Donald Peeters, CEO en medeoprichter van Sheltr, ligt de oplossing in co-living: betaalbaar en sociaal wonen in een stedelijke omgeving.

Betaalbaar en zorgeloos wonen in de stad

De kracht van Sheltr ligt in zijn all-informule: met een contract vanaf drie maanden en een maandelijkse huurprijs vanaf € 795 krijgen bewoners een volledig uitgeruste kamer met hotelwaardig design. De prijs omvat niet alleen de huur, maar ook nutsvoorzieningen, internet, wekelijkse schoonmaak van de gemeenschappelijke ruimtes, en tweemaandelijkse schoonmaak van de kamers waarbij zelfs het bed wordt verschoond en gedekt. “CM24” – hoe deze vestiging heet – beschikt ook over een indoor-outdoor terras met uitzicht op de stad, een cinemazaal, een co-workingruimte, een fitnessstudio en een volledig uitgeruste industriële keuken met een loft-uitstraling.

Deze kostenstructuur biedt bewoners een zorgeloze leefervaring en maakt Sheltr een aantrekkelijk alternatief voor de traditionele huurmarkt, waar bijkomende kosten vaak flink kunnen oplopen. “Waar je voor een kwalitatieve studio in het stadscentrum al snel € 700 betaalt – exclusief energie, internet en andere kosten – bieden wij een flexibele, betaalbare optie zonder verborgen kosten”, legt Peeters uit. “Daarbovenop komt het sociale aspect van co-living, dat eenzaamheid tegengaat en een gevoel van verbondenheid creëert.”

Onder de vleugels van Stélina Invest

“Onze roots liggen in de hospitalitywereld; Sheltr is een dochteronderneming van Stélina Invest NV, dat ook verantwoordelijk is voor het succesvolle YUST-concept. Hierdoor hebben we veel expertise op het gebied van klantenbeleving en design. Dat er behoefte is aan een concept zoals Sheltr, een kwalitatief hoogstaande oplossing voor moderne stedelingen die verbinding zoeken tegen een efficiënte prijs, merkten we door het enorme aantal aanvragen dat YUST dagelijks krijgt voor zogeheten ’long stays’, naast de klassiekere hotelovernachtingen, ‘short stays’ genoemd. Momenteel liggen de prijzen bij YUST Antwerp Long Stay rond de € 1.750 per maand inclusief alle kosten. Dat is een uitstekende deal voor een lange termijn “hotelkamer” van omgerekend € 55 per nacht, maar logischerwijs vindt ook 95% van de aanvragers dat te duur. Voor deze groep bieden we met de co-living van Sheltr een oplossing: een betaalbaar alternatief waarbij bepaalde faciliteiten gedeeld worden, maar we wel een veel aantrekkelijker prijsvoorstel kunnen doen.”

“Dankzij de goede relaties van Stélina Invest met banken en externe investeerders hebben we ook financieringen kunnen realiseren die anders misschien niet mogelijk waren. Zij stonden bijvoorbeeld garant voor onze opstart. Banken staan gelukkig en vanzelfsprekend positief tegenover ons model omdat co-living een sterke groeitrend is. Het concept is gebaseerd op huurinkomsten en vastgoed – een stabiele markt met een constante vraag naar betaalbare woonruimte. Hoewel het voor het grote publiek misschien nieuw klinkt, is co-living wereldwijd al minstens tien jaar een succesvol concept. In steden zoals Amsterdam, Londen en zelfs Brussel is het een bewezen model. We zien het als onze taak om het concept te heruitvinden en aan te passen aan de noden van de jongere generatie. Ook stedenbouwkundige diensten tonen veel interesse, omdat co-living perfect aansluit bij de behoeften van stedelijke bevolkingen. Hoewel het innovatief lijkt, erkennen we dat we geen baanbrekende uitvinding hebben gedaan, maar juist inspelen op een wereldwijde trend die al lang zijn waarde heeft bewezen.”

Een visie op duurzaamheid en hergebruik

Sheltr opereert via twee modellen: 1) Panden huren en beheren, waarbij Sheltr huur betaalt aan de eigenaar en beheert het bedrijf alle operationele kosten. De winst komt uit het verschil tussen de inkomsten en de uitgaven, zoals energie en onderhoud. En 2) panden kopen, renoveren en doorverkopen aan investeerders, waarbij het bedrijf de operationele verantwoordelijkheid behoudt. Dit model biedt investeerders een vast rendement, afhankelijk van de huurinkomsten.

Sheltr zet namelijk – anders dan de meeste co-livingconcepten – geen nieuwbouw neer, maar focust zich op de renovatie en herbestemming van bestaande gebouwen, zoals voormalige hotels, kantoorpanden en grote gezinswoningen zonder functie. Het gloednieuwe flagship complex op de Meir in Antwerpen, dat rond januari 2025 is geopend, is hiervan een voorbeeld. Het leegstaande kantoorgebouw werd omgevormd tot een efficiënt co-livingcomplex, waarbij zowel de architecturale integriteit als het duurzame karakter van het pand werd behouden. Volgens Peeters kost zo’n grondige renovatie gemiddeld €1.250 per vierkante meter, exclusief erelonen en vaste inrichting, voor een pand dat 4.000 vierkante meter telt.

Dat financieren ze vrijwel allemaal via externe bronnen, zoals banken of achtergestelde leningen. “Momenteel hebben we zelfs een crowdfundingcampagne lopen. Eigen kapitaal hebben we nauwelijks; dit is eerder gebruikt voor de operationele opstartkosten. Voor de rest maken we gebruik van bankleningen, privé-investeringen, crowdfundingplatformen en bijdragen van pandeigenaren.” Voor het recente project aan de Meir heeft ook de eigenaar van het pand een groot deel van de financiering op zich genomen. Hierdoor betaalt Sheltr een hogere huur, maar hadden ze zelf weinig startkapitaal nodig. De losse meubelstukken die in de woongroepen staan hebben ze gefinancierd via een banklening onder de noemer FF&E (Fixed Furniture and Equipment). Daarnaast overwegen ze om fondsen te benaderen voor specifieke doelgroepen.

Design en comfort centraal

Wat Sheltr, naast betaalbaarheid en herwaardering van bestaande panden, ook onderscheidt van andere co-livinginitiatieven, is de nadruk op design en comfort. De kamers worden ingericht met eigentijdse interieurelementen en hoogwaardige afwerking. “Veel mensen denken dat co-living gelijkstaat aan een basic, minimalistische kamer, zegt Peeters. “Wij tillen het naar een hotelwaardig niveau, met een focus op gezelligheid en sfeer. Dit maakt ons aantrekkelijk voor een breed publiek, van jonge professionals tot internationale werknemers.” Hun doelgroep is dan ook divers: van jonge professionals tot internationale werknemers. Mensen zoeken flexibiliteit en betaalbaarheid, maar willen ook een gevoel van gemeenschap. Bij Sheltr bieden ze contracten vanaf drie maanden, inclusief domiciliëring. Dat maakt het ideaal voor mensen die op zoek zijn naar een tijdelijke oplossing zonder vast te zitten aan langdurige verplichtingen.

Community en de buurt

Daarnaast speelt het sociale ‘community’ aspect een belangrijke rol. “Eenzaamheid is een groeiend probleem in steden. Bij ons word je ondergedompeld in een sociaal netwerk. Het sociale aspect is een van de belangrijkste troeven van ons concept.” Ze organiseren regelmatig evenementen en activiteiten, maar laten bewoners vrij om hieraan deel te nemen. Ook hun wekelijkse ‘Sheltr Most Wanted’-updates wijzen bewoners op de beste lokale koffiebars, bakkers en evenementen in de buurt, zodat ze niet alleen intern, maar ook extern verbonden zijn. “Zo creëren we een ecosysteem waar iedereen baat bij heeft”, aldus Peeters.

“Voor ik aan het Sheltr-vastgoedproject begon, werkte ik in de mode-industrie. Ik was niet nieuw in de renovatiemarkt, maar wel in het operationeel runnen van een bedrijf. Ik had nog nooit een coliving van dichtbij gezien toen ik hieraan startte, ik heb mezelf dus enorm moeten inlezen. Wat ik enorm heb onderschat, is hoe snel mensen in co-living een hechte band opbouwen. Binnen drie maanden ontstaan vaak levenslange vriendschappen of zelfs relaties. Iemand uit Chili en iemand uit Japan kunnen hier vrienden voor het leven worden. En dat terwijl wij slechts de basis faciliteren. Het is die community die het succes van Sheltr bepaalt. Aanvankelijk dachten we vooral dat de uitstraling van de ruimte doorslaggevend moest zijn. Maar je oogst wat je zaait: door een omgeving te creëren met mensen die bepaalde normen en waarden delen, ontstaat er een bijzondere dynamiek. Dit maakt de vriendschappen en de gemeenschap die zich vormt zo krachtig en waardevol.”

Grote groeiambities

Sheltr heeft momenteel meerdere projecten in Antwerpen, waaronder het flagship complex op de Meir, dat op 1 december 2024 opende met meer dan 100 kamers. Maar de ambitie reikt verder. “We willen groeien naar een portfolio van 400 kamers in Antwerpen en daarna uitbreiden naar steden zoals Gent, Brussel en Luik. De volgende locaties, Antwerpen Harmonie en het voormalig pakhuis aan de Paardenmarkt, staan gepland voor 2025. Maar ook internationaal kijken we naar steden binnen Europa waar co-living sterk in opkomst is”, deelt Peeters. “De vraag is enorm; co-living biedt een oplossing voor stedelijke uitdagingen waar veel jonge generaties mee worstelen. We kijken continu naar markten waar ons concept impact kan maken. YUST heeft ons geleerd hoe we bewoners een kwalitatieve ervaring kunnen bieden. Met Sheltr bouwen we nu verder op die expertise, maar richten we ons specifiek op co-living. We combineren het beste van twee werelden: de gastvrijheid van een hotel met de voordelen van een gedeelde woonruimte. De markt vraagt immers om flexibele woonvormen, en wij geloven dat ons concept – innovatief, betaalbaar stedelijk wonen met een sterke focus op design en community – de toekomst van stedelijk wonen kan herdefiniëren. Dit is geen tijdelijke trend, maar een fundamentele verschuiving in hoe we wonen en leven in de stad.”

Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo (1996) gaat voor Forbes wekelijks aan de slag met artikels over luxe lifestyle, leadership, innovatie, trends en - natuurlijk - inspirerende Belgische ondernemers. De liefde voor journalistiek en media was al van jongs af aan duidelijk. Nadat ze een bachelor Nieuws en Informatie in Nederland afrondde, dreef een master Journalistiek aan de KU Leuven in Antwerpen haar zes jaar geleden naar de Belgische diamantstad. Ze schrijft nu acht jaar als freelancer voor uiteenlopende bladen, waarvan vier jaar bij Belgische lifestyle magazines zoals L'OFFICIEL, Fifty & Me en ELLE.

Latest article