Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Bart-Jan Leyts, 30 Under 30: “Opschalen is de grootste uitdaging”

Op 22 november werd Bart-Jan Leyts samen met 29 andere jongeren geselecteerd voor de eerste Belgische 30 Under 30 lijst. Vandaag blikt Bart-Jan voor Forbes België terug op zijn parcours, en op wat de toekomst brengt.

In 2022 richtte Bart-Jan Leyts (25) Otamiser op, en sindsdien heeft hij het bedrijf door een financieringsronde geleid, het team uitgebreid naar 38 medewerkers en het product in meer dan 10 landen gelanceerd.  Het inspireren van mensen en hen in beweging krijgen vormt zijn belangrijkste drijfveer.

Allereerst Bart-Jan, proficiat met je selectie. Kan je vertellen hoe het ondernemersverhaal voor jou begon?

Dank je wel. Ik studeerde financiën aan de Universiteit Gent. Mijn ondernemersverhaal begon eigenlijk al tijdens mijn masterjaar. Dat was de periode waarin ik mijn eerste stappen in het ondernemen zette en uiteindelijk na mijn studies concreet maakte.

Hoe is het idee voor Otamiser ontstaan?

Het idee kwam eigenlijk voort uit een vraag van mijn vader, die een B&B had gekocht in Brugge. Hij had hulp nodig met allerlei aspecten van het beheer, zoals het optimaliseren van de prijzen en online aanwezigheid. Wat begon als hulp voor mijn vader, groeide al snel uit tot een activiteit die meer en meer potentieel liet zien als een volwaardige onderneming.

En toen besefte je dat hier een bedrijf uit voort kon komen?

Inderdaad. Het manuele vond ik wat te veel werk ik heb wat vrienden aangesproken en zo is er uiteindelijk een product uitgerold. Aanvankelijk was het voor ons een manier om iets leuker te doen dan een vakantiejob in een restaurant in Brugge. Toen de vraag vanuit de lokale markt toenam, zagen we echter het potentieel voor een groter bedrijf. We besloten ons te concentreren op de optimalisatie van hotels en B&B’s en zo het concept verder uit te bouwen.

Wat doet Otamiser precies voor hotels en B&B’s?

We optimaliseren hun zichtbaarheid op platforms zoals Booking.com en Airbnb, en werken met dynamische prijsstrategieën om de omzet te maximaliseren. We gebruiken ook reviews om verbeterpunten te herkennen en die om te zetten naar kansen, zoals betere foto’s. Stel bijvoorbeeld dat een hotel minder goede reviews heeft omdat er lawaai is, maar dat het een mooi balkon heeft, dan gaan wij dat balkon beter in de kijk zetten op de foto’s, wat de kans op een goede review vergroot. We gaan niet reageren op de commentaren van klanten maar we gaan wel de input gebruiken.

In welke landen is Otamiser vandaag actief?

We zijn aanwezig in de Benelux, en ook in Duitsland, Spanje, Portugal, Frankrijk, Cyprus en de VS. Onze focus voor de toekomst ligt op uitbreiding in de Amerikaanse markt.

Wat zijn de grootste uitdagingen waar jullie nu voor staan?

Onze voornaamste uitdaging is opschalen op zowel menselijk, individueel als technologisch vlak. Ons doel is om onze ambities waar te maken en tegelijkertijd onze groei op een duurzame manier te managen. In de toekomst zie ik mezelf wel meerdere ondernemingen runnen, maar voorlopig richt ik mij op groeien met Otamiser.

Latest article