Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Arnaud Zannier, een unieke hotelervaring

Arnaud Zannier, zoon van een vooraanstaande Franse industrieel, heeft de hotellerie in het topsegment opnieuw uitgevonden door een bescheidener benadering van luxe te introduceren, ver weg van het opzichtige. Zijn doel? Emotie creëren op al zijn bestemmingen.

Ontmoeting met Arnaud Zannier

U staat aan het hoofd van een van de meest exclusieve en unieke hotelcollecties ter wereld. Waar vindt u uw uitzonderlijke cocons?

Het verhaal van Zannier Hotels begon in 2012 met de opening van ons Chalet in Megève. Daarna ontwikkelden we het Phum Baitang Resort in Cambodja, Omaanda en Sonop in Namibië en het laatste : het 100 hectare grote Bãi San Hô in Vietnam. Voor deze vijf hotels zijn we zowel investeerder als uitbater. Twee jaar geleden hebben we een aanbesteding gewonnen om de uitbater te worden van een hotel met 93 kamers van de familie Ricard op het eiland Bendor. We werken momenteel aan dit grote project, dat in 2026 open moet gaan. Zoals bij elk van onze hotels, zorgen wij voor het interieurontwerp, evenals voor de meubelkeuze en de opvolging van de bouwwerkzaamheden, om de uniciteit en de consistentie van het merk te waarborgen.

Arnaud Zannier heeft besloten om de activiteiten van de groep van zijn vader (wereldleider in kindermode) uit te breiden, maar niet op dezelfde manier als andere vijfsterrenhotels… De ondernemer uit Lyon wil zich onderscheiden door het creëren van discrete luxe, verfijnde gastvrijheid en sobere architectuur. ©Zannier

We hebben horen zeggen dat België uw smaak voor eenvoudige, echte, imperfecte sferen inspireerde… Bent u het daarmee eens?

Ja, dat is waar. Toen ik 20 jaar geleden naar België verhuisde, ontdekte ik de elegantie van imperfectie dankzij ontwerpers als Axel Vervoordt, en ook een aantal zeer eenvoudige maar zeer verfijnde plaatsen en omgevingen die perfect overeenkwamen met mijn visie op schoonheid. Deze zeer pure benadering van decoratie – met een bijzondere focus op ruwe materialen zoals hout, steen en pleister – is gebruikelijk in België en uniek in de wereld. Deze interieurcodes en -technieken raakten me zodanig dat het een passie werd. 

Het overloopzwembad van Phum Baitang in Siem Reap kijkt uit over gecultiveerde rijstvelden en hutten op palen die doen denken aan Khmer-architectuur. ©Zannier

Als zoon van Roger Zannier (oprichter van de kindermodegroep Kidiliz Group) had u in de voetsporen van uw vader kunnen treden… Toch besloot u uzelf te lanceren in een totaal andere en bovendien hyperconcurrerende sector: de horeca. Waarom heeft u dit gedaan?

In 2002 richtte ik het schoenenmerk n.d.c. made by hand op en mijn vader wilde dat ik bij hem in het familiebedrijf kwam… Maar ik wilde iets anders. In die tijd reisde ik veel en er waren geen hotels die qua sfeer en beleving aan mijn verwachtingen voldeden. Het was de trend van modieuze hotels met opzichtige decoratie van grote namen als Philippe Starck of Jacques Garcia. Tegelijkertijd was ik mijn huis op het Gentse platteland aan het renoveren en ontwikkelde ik een passie voor interieurdesign en architectuur. Toen kreeg ik het idee om een hotelmerk te ontwikkelen dat anders was dan wat er al bestond. Mijn vader volgde me in het project en toen we de kans kregen om het voormalige restaurant van Marc Veyrat in Megève te kopen, breidden we het hoofdgebouw uit om er een klein hotel met 12 discreet luxueuze suites van te maken. In 2011 begon ons avontuur in de hotellerie…

“Je bent ook (en vooral) verbonden met jezelf, want de plek nodigt uit tot contemplatie, introspectie en welzijn. 

U opende een prachtig resort in Cambodja en daarna nog een in Namibië, dankzij Angelina Jolie!  

Het Siem Reap hotel openen was een grote uitdaging omdat we het moesten opnemen tegen enkele van de grootste namen in de hotelindustrie. Vandaag is het het best verkopende hotel in de regio, dankzij zijn unieke karakter: een ontspannen ontvangst, authentieke ervaringen zoals de gerestaureerde eeuwenoude Khmer-boerderij waar de cocktailbar is gevestigd, of de wellnessruimte van 600 m2 die geworteld is in zowel de lokale cultuur als de natuur. Onze lodges in Namibië zijn een beetje toevallig… Het is een grappig verhaal. Ik ontmoette Angelina Jolie in 2015 toen ze de helft van ons Phum Baitang resort privatiseerde voor de opnames van haar film First They Killed My Father, die ze in Cambodja aan het maken was. Ze was zo onder de indruk van het hotel dat ze me in contact bracht met Rudie, een vriend van haar die een stichting runt voor de bescherming van de lokale flora en fauna. Eenmaal daar werd ik verliefd op het land, zowel op het gevoel van vrijheid dat uitgaat van de weidse ruimten als op de schoonheid van de landschappen. Ik bundelde mijn krachten met de Naankuse Foundation en het Zanniereservaat, waarop Omaanda zich bevindt, was geboren. 

De tien kamers met Sonop-daken en antieke meubels geven je het gevoel dat je even uit de tijd bent. De inrichting is weelderig zonder opzichtig te zijn, zorgvuldig uitgedacht door de interieurstudio Zannier Hotels. ©Zannier

Daarna opende je Sonop, de tweede lodge van Zannier Hotels in Namibië, een adembenemende plek die je volgens ons minstens één keer in je leven moet zien. Waarom is deze plek zo speciaal voor jullie? 

Sonop is ons kindje. Het heeft ons echt acht maanden gekost om het van de grond te krijgen. Elk meubelstuk werd hier gedragen. De dichtstbijzijnde stad ligt op drie uur rijden! Maar het belangrijkste bij Sonop zijn de mensen! Ons doel is om bezoekers een onvergetelijke ervaring te bieden die ze zich de rest van hun leven zullen herinneren. Hier ben je maar met één ding verbonden: de natuur. Iedereen kan die op zijn eigen manier beleven, dankzij de verschillende aangeboden activiteiten: een meditatiesessie met uitzicht op de onmetelijkheid van de woestijn, een excursie te voet, per elektrische mountainbike of te paard door de zandduinen, een openluchtbioscoopsessie om Out of Africa te (her)zien, een vlucht met een heteluchtballon of een traditionele behandeling in de spa… Je bent ook (en vooral) verbonden met jezelf, want de plek nodigt uit tot contemplatie, introspectie en welzijn. 

Hoe slaagt u erin mensen te verrassen die alles al gezien hebben?

Door authenticiteit en eenvoud, discrete service op maat, unieke ervaringen in een elegante omgeving, een bescheiden keuken geïnspireerd door het lokale erfgoed en bereid met uitsluitend verse seizoensproducten van topkwaliteit… In feite zijn onze plaatsen vol vriendelijkheid, liefde en delen, net als ons restaurant Nonna Bazaar in Menorca, waar gasten worden verwelkomd alsof ze thuis zijn met eenvoudige, troostrijke gerechten. 

Het hoofdgebouw van Bai San Hô in Phu Yen kijkt uit over de kilometerslange baai met koraalriffen en is het kloppende hart van het resort. ©Zannier

Vertel ons alles over je nieuwe projecten, zoals het nieuwe hotel op het eiland Bendor dat in mei 2026 wordt geopend?

Het eiland Bendor in de Var is al sinds de jaren 1950 een van de bolwerken van Paul Ricard. We werken al meer dan twee jaar nauw samen met de familie om tot dit project te komen. Hun wens is om een vijfsterrenhotel van topklasse te creëren op het familielandgoed, met behoud van een authentieke geest en een service die de nadruk legt op echte ervaringen. Hun wens sloot perfect aan bij het DNA van ons merk, dat al 13 jaar een pure en eenvoudige benadering koestert van wat luxe vandaag de dag is. We hebben ook een project in NEOM, een futuristische megalopolis zo groot als Bretagne, gebouwd aan de oevers van de Rode Zee. Een faraonisch project geleid door Mohammed Bin Salman, kroonprins van Saoedi-Arabië. Wat ik hier leuk vind, is de uitdaging om ons de hotelindustrie van morgen voor te stellen met onze eigen codes.  

In Phum Baitang creëren natuurstenen wastafels, bamboevloeren en canvas verlichtingsarmaturen een natuurlijke, gezellige sfeer in de badkamers. ©Zannier

Enkele cujfers over Zannier Hotels

• Vijf hotels geopend (148 sleutels)

• Drie hotels in ontwikkeling

• Aanwezig op drie continenten

• Opgericht door Arnaud Zannier in 2011

 www.zannierhotels.com

Latest article