Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Antoinette Design, het Belgische bedrijf dat een referentie is geworden in scenografie in Europa

Zoek niet naar Antoinette achter Antoinette Design. De naam is gekozen als knipoog naar Marie-Antoinette van Oostenrijk, een van de eerste dames die banketten organiseerde in Versailles. Zoek in plaats daarvan naar Céline Delcourte en je vindt een jonge onderneemster van 32 die net één miljoen omzet vierde dankzij haar bedrijf in tafelscenografie.

Maar wat wordt er precies bedoeld met “tafelscenografie”? Het is een concept dat we vandaag steeds meer zien, maar zeven jaar geleden, toen Céline Antoinette Design lanceerde, bestond het nog niet of nauwelijks. “Destijds werkte ik voor een evenementenbureau in de luxesector. Als projectmanager moest ik een beroep doen op een decorateur, een bloemist, een timmerman… Al die coördinatie was in eerste instantie niet mijn taak. Ik besloot een bedrijf op te richten dat al deze diensten vanuit één centraal punt zou aanbieden”, legt Céline Delcourte uit.

Van privébruiloften tot productlanceringen van grote merken

Haar bedrijf heeft nu een team van zes mensen dat zich bezighoudt met scenografie in de breedste zin van het woord, van intieme diners tot grote feesten. Hun doel? Een op maat gemaakt decor creëren om elk evenement te onderscheiden. “Dit omvat alles, van het grafisch ontwerp van de uitnodigingen tot de keuze van de verlichting, en niet te vergeten de tafelkleden, bloemen, kleurkeuze, ontwerp van het servies, enz. Om de ruimte vorm te geven, hebben we ook een timmerman die op verzoek scheidingswanden of andere objecten kan maken”.

Voorbereiding van bloemen in de ateliers van Antoinette Design. ©Claude Corda
Voorbereiding van bloemen in de ateliers van Antoinette Design. ©Claude Corda

Privéfeesten, bruiloften, brunches, afternoon teas, fotoshoots, productlanceringen… noem maar op. Het resultaat is een diner in de vorm van een reuzenschaakspel voor een groot Parijs agentschap, een bruiloft op het platteland omringd door wijngaarden, een etentje in een “guinguette” in the middle of nowhere, een op maat gemaakte bakfiets voor een Caudalie-campagne of een heerlijk buffet voor de pers en influencers bij Sézane in Brussel. Hoewel het bedrijf in brede zin actief is, ontwikkelt het zijn expertise in het bijzonder op het gebied van tafeldecoratie.

Constante ruimte voor verbetering

Toen Céline op 25-jarige leeftijd solo ging, deed ze dat als individu. Ze richtte haar bedrijf op met een startsaldo van 4.500 euro. De eerste twee jaar regelde ze alles zelf, van de boekhouding tot de publiciteit. “Ik wachtte tot het ene project klaar was voordat ik materiaal kocht voor het volgende project en een kleine reserve opbouwde, enzovoort. Ik bespaarde kosten door thuis te werken en mijn voorraden te beperken. Vandaag hebben we een zaak van 800 vierkante meter met alle denkbare apparatuur”, herinnert Céline zich. In het eerste jaar genereerde haar zaak een omzet van 60.000 euro. Dit bedrag steeg drie jaar later tot 130 000 euro en stagneerde vervolgens tijdens de pandemie. Het jaar na Covid bereikte het 600.000 euro, om vervolgens te stijgen naar 1 miljoen euro omzet in 2023.

Projecten van 1.000 tot 100.000 euro

Vandaag exporteert haar bedrijf naar Parijs en Londen, maar ook naar Barcelona en Madrid. Chanel, Estée Lauder, Dior, Essentiel Antwerp, L’Oréal, Laurent Perrier… Antoinette Design kan er trots op zijn dat ze enkele van de grootste namen in luxe voor zich heeft weten te winnen. Een showcase die het bedrijf een ongekende zichtbaarheid geeft, ook al komen volgens Céline de meeste van haar klanten rechtstreeks van Instagram (ondanks een bescheiden fanbase van 22k). Ze is ook lid van TheMerode, de beroemde Brusselse sociale club.

Voor een privé-evenement creëerde ze een diner in de vorm van een reuzenschaakspel. ©Antoinette Design
Voor een privé-evenement creëerde ze een diner in de vorm van een reuzenschaakspel. ©Antoinette Design

Deze chique klantenkring weerhoudt Céline er niet van om zich te concentreren op de essentie. “In tegenstelling tot wat je zou denken, zijn het niet de grote bedrijven en de grote namen die per se de grootste budgetten hebben. De evenementenportefeuille is tegenwoordig zo klein. Aan de andere kant ontmoeten we bureaus in de voedingssector, zoals een eenvoudig meelmerk, met kolossale budgetten en nul richtlijnen. Ze vertrouwen ons 100% en we kunnen ons helemaal uitleven”, legt Céline uit. Antoinette Design dekt een breed scala aan budgetten, met projecten variërend van 1.000 tot 100.000 euro.

Een stevige basis verzekeren in België

Gevraagd naar haar toekomstige ambities, pleit Céline niet voor internationale expansie ten koste van alles. Ondanks de enorme groeimogelijkheden wil ze vooral het ‘couture’-karakter van haar merk behouden, zonder zich tot multichains te wenden. Haar doel? Zich opnieuw richten op de lokale markt en het noorden van het land veroveren, waar haar Vlaamse equivalent, Tabloo Margot, al een gevestigde waarde is in de privésector. Haar twee belangrijkste ambities zijn onbetaalbaar: haar identiteit behouden en een totale merkonafhankelijkheid behouden. “Als ik mijn omzet en de kwaliteit van mijn projecten de komende vijf jaar kan handhaven, zal ik blij zijn. Er was een tijd dat ik het team verdubbelde en ik diversifieerde tijdens covid om een hele reeks parallelle concepten en diensten te lanceren. We hadden al snel een groot aantal nieuwe winstgevende projecten, maar vandaag daag ik mezelf liever uit op het gebied van kwaliteit dan kwantiteit. Vasthouden aan de belofte om te blijven doen wat we doen en het goed doen. Ik moet mezelf onder controle houden, want ik heb wel duizend ideeën per minuut voor Antoinette.”

Voor privéklanten creëert Antoinette Design decors op maat, zoals deze bruiloft te midden van de wijngaarden in Zuid-Frankrijk. ©Antoinette Design
Voor privéklanten creëert Antoinette Design decors op maat, zoals deze bruiloft te midden van de wijngaarden in Zuid-Frankrijk. ©Antoinette Design

De trend gaat in de richting van theatralisering

Over het algemeen wil het publiek nu puur theater. Cédric Grolet is erin geslaagd om van patisserie een totaalervaring te maken, dankzij de unieke architectuur van zijn adressen en het onverwachte karakter van zijn trompe-l’oeil. Immersieve ervaringen zijn nog nooit zo populair geweest, ongeacht het land. De grote luxemerken openen efemere boetieks in alle uithoeken van de wereld om hun producten tot leven te brengen. In Spanje neemt het beroep van food designer een hoge vlucht, waarbij gastronomie en visuele kunst worden gecombineerd om zintuiglijke ruimtes te creëren die het traditionele restaurant transformeren. Het doel? Onze betrokkenheid versterken door onze emoties te prikkelen.

Latest article

Forbes België lanceert zijn eerste 30 Under 30 editie

Voor zijn eerste editie van 30 Under 30 lanceert Forbes België een oproep voor inzendingen om de rijzende sterren van het Belgische ondernemerslandschap te vieren. De prestigieuze ranglijst zet 30 talenten onder de 30 jaar in de kijker, die de toekomst van het land belichamen.

Lees meer