Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Angelique Foré en Barbara De Beir van Generation WOW over het verbinden van vrouwelijk ondernemerschap

Oprichters Angelique Foré en Barbara De Beir van Generation WOW hebben één doel: sterke vrouwen in contact brengen om netwerken uit te bouwen, kennis te delen en carrières te boosten.

Daarom organiseren ze met Generation WOW, de toonaangevende community voor vrouwen in het bedrijfsleven, een derde event in het prestigieuze Concertgebouw Brugge op 10 juni 2024. Met het thema ‘Better Together’ zetten ze kleppers als Randi Zuckerberg, Ish Ait Hamou, Julie Brown en vele andere topsprekers op het podium.

Het idee voor Generation WOW werd in 2017 geboren in een coworkingspace in Gent dankzij Angelique Foré en Barbara De Beir, twee gepassioneerde professionals met een gedeelde missie om vrouwen samen te brengen en te inspireren. Angelique Foré heeft een achtergrond content producer bij VTM, was co-founder & mkt director bij Belmodo en werkte als freelance media- en merkenstrateeg. Barbara De Beir werkt als marketeer voor grote internat bedrijven en is de manager van de coworkingspace Ampala. De evenementen en netwerksessies die de twee sterke vrouwen organiseerden begonnen kleinschalig met zo’n honderd vrouwen in business maar groeide uit tot een impactvolle community met een trouw aantal volgers, zowel online als offline op de Generation WOW-conferentie én de WOW, Money Talks! -events. “En het team van twee is een team van vijf complementaire vrouwen geworden die samen bouwen aan de community, goede verhalen, mooie content en sterke partnerships.”

Vrouwelijk ondernemerschap stijgt

Momenteel is 35,5% van de zelfstandigen in België een vrouw, aldus de cijfers van de FOD Economie. Een aantal dat jaarlijks sneller groeit dan dat van mannen. In 2022 werd 31% van deze jobs ingenomen door vrouwen en in 2019 waren 30% van de zelfstandige ondernemers vrouwen. Hoewel er in 2022 een daling was in het aantal door vrouwelijke ondernemers opgestarte bedrijven, blijft de kloof tussen de participatie van vrouwen en mannen in het ondernemerschap kleiner worden. De participatiegraad van Belgische vrouwen tussen 18 en 64 jaar in het ondernemerschap nam in 2022 zelfs weer toe. Deze inhaalbeweging zal waarschijnlijk doorgaan, aangezien vrouwelijke zelfstandigen (inclusief helpers) gemiddeld iets jonger zijn dan hun mannelijke tegenhangers. Zo is 12,4% van de vrouwelijke zelfstandigen jonger dan 30 en 23,6% tussen de 30 en 40 jaar, vergeleken met respectievelijk 11% en 21,5% bij mannen. Bovendien is bijna 85% van de zelfstandig werkzame vrouwen jonger dan 60, tegenover 80% van de mannen.

Het event

De selectie van sprekers die tijdens het evenement van Generation WOW de vrouwelijke ondernemers of talenten zullen verbinden, is geen toeval. “We kiezen onze sprekers zorgvuldig op basis van hun expertise en het thema dat we willen behandelen,” legt Angelique Foré uit. “Allereerst komen wij met een idee voor een thema, de echte kapstok, daarna vullen we geleidelijk aan in. De eerste editie ging over Empower your Network met als klepper Esther Perel, onze tweede conferentie over Create and Elevate met de indrukwekkende Bobbi Brown. Ook dit jaar hebben we weer internationale en nationale topsprekers onder de koepel Better Together.”

Zo zal Randi Zuckerberg spreken, bekend van haar werk bij Facebook en haar eigen mediabedrijf Zuckerberg Media. Zij zal haar inzichten delen over de nieuwste trends in technologie en ondernemerschap. Andere sprekers zoals Carole Lamarque en Karen de Sousa Pesse zullen thema’s behandelen variërend van marketinginnovaties tot AI en data. Barbara: “Alle thema’s en vragen die aan bod komen zijn dingen waar wij vandaag, als vrouwen in business zelf mee bezig zijn: Hoe werken businesspartners en co-founders nu echt efficiënt samen? Hoe bouw je een team op dat veerkrachtig is? Hoe kan jij jouw inner circle én jouw bredere community inschakelen om zelf meer succes op te bouwen? Hoe onderneem je best: met je hoofd of met je hart? En welke business tools heb je nodig om jouw eigen talenten te optimaliseren? En nog een bijzondere vraag vandaag is ook hoe mens en technologie kunnen samenwerken”, aldus Barbara. “Hoe stel je je grenzen op, als carrièrevrouw, maar ook als moeder? Hoe kan je inspelen op het veranderende consumentengedrag? En vooral: waar gaan we naartoe met AI? Stuk voor stuk interessante vragen waar we op de conferentie zullen over praten, discussiëren én over zullen bijleren.”

Impact en toekomst

Generation WOW heeft al veel positieve veranderingen teweeggebracht. “We zien mooie samenwerkingen ontstaan, carrièreswitchen, en vrouwen die hun professionele doelen bereiken dankzij de steun van onze community. Solopreneurs die een hele andere weg inslaan, en voor hun creatieve zelve te kiezen en daar ook weer een business van maken. En zien we politica’s die stoppen en terug de privé ingaan”, aldus Foré. De toekomstplannen voor Generation WOW zijn ambitieus. Naast de conferentie lanceren ze een gecureerde netwerkmodule en de Generation WOW-app, evenals het evenement ‘WOW, Money Talks!’, dat zich richt op het doorbreken van het taboe rondom geld en het bevorderen van een positieve geldmindset.

Generation WOW blijft een onmisbaar platform voor vrouwen in business. Met de conferentie op 10 juni 2024 in het Concertgebouw Brugge zet Generation WOW wederom een stap in de richting van het versterken en inspireren van vrouwen in alle sectoren. Tickets zijn verkrijgbaar via www.generationwow.be.

Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo (1996) gaat voor Forbes wekelijks aan de slag met artikels over luxe lifestyle, leadership, innovatie, trends en - natuurlijk - inspirerende Belgische ondernemers. De liefde voor journalistiek en media was al van jongs af aan duidelijk. Nadat ze een bachelor Nieuws en Informatie in Nederland afrondde, dreef een master Journalistiek aan de KU Leuven in Antwerpen haar zes jaar geleden naar de Belgische diamantstad. Ze schrijft nu acht jaar als freelancer voor uiteenlopende bladen, waarvan vier jaar bij Belgische lifestyle magazines zoals L'OFFICIEL, Fifty & Me en ELLE.

Latest article