Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Alumni 30 Under 30: Nieuwsgierigheid als concurrentievoordeel bij Techwolf

“Mijn eerste kennismaking met het ondernemerschap was toen ik 11-12 jaar oud was: ik begon websites te maken voor familie, vrienden, daarna vrienden van vrienden…” lacht Jeroen Van Hautte, CEO van Techwolf, een artificial intelligence bedrijf actief in human resources. Hij is lid van het prestigieuze Forbes 30 Under 30 cohort.

“Ik heb heel snel leren coderen. Het was eenvoudig voor mij, waardoor ik veel ben gaan programmeren”. De eerste fase van zijn ondernemersproject vond plaats in zijn laatste jaar aan de Universiteit Gent, toen hij het team samenstelde dat Techwolf zou leiden: “Mijn twee beste vrienden en ik namen deel aan een Hackaton. We vonden het geweldig om samen te werken. Er was een soort magie, een trigger die veel positieve energie losmaakte. We besloten onze vaardigheden te bundelen om iets te creëren dat nog niet eerder bestond. De ontmoeting tussen artificiële intelligentie en human resources vond plaats in een tweede fase, door het observeren van de dynamiek van studentenjobs “Veel studenten werken in de dienstverlening, maar veel van hen doen niets wat te maken heeft met hun kwalificaties.” In 2018 besloten ze een platform te creëren om talent te matchen en de belangrijkste vaardigheden van studenten te identificeren en deze leemte op te vullen. “Het is het verschil tussen gestuurd worden door zingeving versus een koudere marktbenadering”, stelt Jeroen Van Hautte.

Het woord “competentie” is vandaag bijna een ladewoord. Wat gisteren een vaardigheid was, hoeft dat vandaag niet meer te zijn. En hoe zit het met morgen? Alles hangt af van hoe snel vaardigheden evolueren in jouw sector. Ik denk dat je vandaag snel moet leren en flexibel moet zijn”, waaruit een oriëntatie op soft skills in plaats van hard skills blijkt. “Het is een combinatie van leren en attitude. Ik heb affiniteit met mensen die nieuwsgierig zijn. Hoe meer dingen veranderen, hoe meer nieuwsgierigheid een concurrentievoordeel wordt,” zegt Jeroen Van Hautte. Hij weet waarover hij spreekt: als student begon hij met fotografie uit interesse, en later werd hij semi-professional door foto’s te maken voor Tomorrowland.

De expertise waar rekruteerders om vragen, zou beoordeeld worden op basis van iemands competentie, en niet alleen op basis van een diploma. “Niet iedereen heeft het geluk om naar de universiteit te gaan. Wij vinden dat het tegenwoordig voor managers belangrijk is dat mensen resultaten kunnen leveren, ongeacht hoe ze hun vaardigheden hebben verworven.

De expertise waar rekruteerders om vragen, zou beoordeeld worden op basis van iemands competentie, en niet alleen op basis van een diploma. “Niet iedereen heeft het geluk om naar de universiteit te gaan. Wij vinden dat het tegenwoordig voor managers belangrijk is dat mensen resultaten kunnen leveren, ongeacht hoe ze hun vaardigheden hebben verworven.

 Het is een uitspraak waarvan we graag willen dat hij waar is, maar die stuit op de harde realiteit met betrekking tot verandering binnen de meest conservatieve organisaties, die nog steeds alleen op basis van diploma’s rekruteren: “Het is een voortdurende overgang en elk bedrijf heeft zijn eigen tempo om daar te komen. Uiteindelijk zullen degenen die verandering omarmen het meest succesvol zijn. Zoals degenen die zich hebben moeten aanpassen aan Covid en hun werkmethoden in recordtijd hebben moeten veranderen. De cijfers lijken deze visie te bevestigen: Techwolf staat op de 160e plaats in de Financial Times ranglijst van de 1000 snelst groeiende bedrijven in Europa.

“Ik ging van codeur (hij schreef 90% van de eerste versie van de site, editor’s note) naar architect, toen naar productie en engineering. Vandaag concentreer ik me op de artificiële intelligentie-aspecten en heb ik het engineeringteam samengesteld”. De man wiens doel het is om het bedrijf verder te stuwen in innovatie geeft toe dat hij soms een “perfectionist” is en een vurige voorstander van details. Zijn uitdaging is om zich te concentreren op de belangrijkste dingen en om zijn werk af te stemmen op dat van zijn collega’s, zelfs als dat betekent dat hij bepaalde fasen van projecten aan anderen moet overlaten om vooruit te komen. “Ik haal mijn energie uit variatie. Ik pak een situatie aan, maak er een missie van en als die is opgelost, ga ik door naar de volgende. Ik push het team graag om voorop te lopen, state of the art te zijn. Tot nu toe is er 12 miljoen geïnvesteerd in Techwolf, onder andere door Stride (Fred Destin) en Fortino.

Laat dit streven naar prestaties nog ruimte over voor een verfijnde talentanalyse? “We zijn ons ervan bewust dat we in een HR-omgeving opereren, wat betekent dat we veel verantwoordelijkheden hebben. Het is bijvoorbeeld belangrijk om gender- en etnische vooroordelen te voorkomen. Volgens Jeroen Van Hautte is de beste manier om te voorkomen dat AI de shortcuts neemt die tot deze biases leiden, het bouwen van een solide structuur. “We voeren ook interne audits uit bij onze klanten, waarbij een team van onderzoekers en specialisten de data analyseert om mogelijke biases te voorkomen of te identificeren. Er zijn tegenwoordig veel meer objectieve gegevens beschikbaar om echte vaardigheden te identificeren.

Met Gent als thuisbasis verhuisde het bedrijf naar Londen en vervolgens New York. “Onze uitdaging vandaag, als oprichters, is om te werken aan inclusiviteit binnen onze organisatie en deze tegelijkertijd open te stellen voor de wereld. Het is een culturele verandering die plaatsvindt, zowel door de internationalisering die aan de gang is als door de definitie van de identiteit, waarden en praktijken. “Zolang het in België bestaat en werkt, stellen we ons deze vragen niet. De persoonlijke waarden van de oprichters versmelten met die van het bedrijf. De kern van ons bedrijf is om zoveel mogelijk mensen te helpen hun zone of genius te vinden, de zone waar ze zeggen ‘ik ben hiervoor geboren’. Onze missie is om een impact te hebben op miljoenen mensen”, vertelt Jeroen Van Hautte enthousiast. Van Hautte, die het liefst in teams werkt, ziet de cultuur van een bedrijf als een OS (Operating System) waarvoor het belangrijk is om te bepalen hoe netwerken en projecten, communicatie en samenwerking tussen teams worden opgebouwd en creativiteit wordt aangemoedigd.

Hun succesverhaal kreeg een nieuwe wending in 2020 toen ze door het World Economic Forum werden uitgeroepen tot een van de 100 meest beloftevolle technologische pioniers (link: Technology Pioneers of 2022). Vervolgens werden ze uitgenodigd om te spreken bij Davos en om zich kandidaat te stellen voor Forbes magazine’s 30 Under 30. “Dit opende deuren voor ons en stelde ons in staat om inspirerende mensen te ontmoeten. We namen bijvoorbeeld deel aan de 30 Summit in Cleveland, legden contacten op reis en kregen vooral veel inspiratie en impulsen voor creativiteit. Door andere ondernemers van dezelfde leeftijd te ontmoeten die heel andere dingen doen, leren we andere en verhelderende benaderingen”.

Jeroen Van Hautte doet je bijna vergeten dat hij nog nooit ergens anders heeft gewerkt. “Het is een uitdaging,” geeft hij toe, “als het alleen voor jezelf is, zijn de gevolgen niet zo ernstig. Als je de leiding hebt over een team, neem je de dingen veel serieuzer”. Een van de oplossingen is om gepassioneerde mensen aan te werven die ons echt kunnen ondersteunen. » De 75 mensen die nu hun team vormen in Gent en Londen zullen zich hierin herkennen.

Latest article