Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

6 trends in de Belgische hotelsector in 2024 om in de gaten te houden

De meest succesvolle bedrijven ontwikkelen zich voortdurend. Want als je relevant wil blijven, moet je op de hoogte blijven van de nieuwste trends binnen de sector. En als we naar de hotelsector in 2024 kijken, zien we meer vraag naar boetiekhotels, een opkomst van members-clubs en persoonlijke welkomstcocktails voorbereid door… AI.

Voor de start van het nieuwe jaar blikt Nederlands trend-forecaster Vincent van Dijk vooruit. Voor de Independent Hotel Show Amsterdam ging hij langs bij een aantal bijzondere hotels in Europa, op zoek naar de belangrijkste hoteltrends voor 2024.

Laten we samen met Van Dijk kijken naar een aantal van de meest prominente trends in de Belgische hotelsector van dit jaar en hoe managers deze uitdagingen het beste kunnen aangaan.

Het gebruik van AI

Er zijn nog steeds grote problemen op het gebied van personeel. Artificial Intelligence kan hier een rol in spelen, hebben hoteliers ontdekt, door te ondersteunen in communicatie, het beantwoorden van vragen van gasten, het maken van (personal priced) boekingen en offertes voor meetings & events. Tegelijk verwacht de gast te midden van het personeelstekort echt maatwerk. Van Dijk: “Voor hotels is dit lastig, want die zijn groot geworden door standaardprocessen. Zij zien nu in dat de gast veel meer geld wil uitgeven aan unieke ervaringen.” Ook dat kan AI deels opvangen. AI zorgt voor een persoonlijke ervaring door de wensen van de gasten vooraf, tijdens en na het verblijf beter te inventariseren en sneller in te spelen op wensen. Van een persoonlijke welkomstcocktail tot een op maat gemaakte souvenir. Door de gasten van de wensen beter te inventariseren is er minder waste.

Meer markt voor luxehotels

Ook in België is er volgens Van Dijk meer markt voor luxehotels, al gaat het daar iets minder hard dan in bijvoorbeeld Amsterdam of London. “Er is in België wel veel meer aandacht voor toprestaurants in hotels. Met name Antwerpen heeft zich enorm ontwikkeld als hotelstad met nieuwe en trendsettende hotels, zoals Botanic Sanctuary, die onderstrepen dat Antwerpen een culinary destination is. Andere steden als Brussel en Brugge hebben het zwaarder te verduren gehad na corona en die lijken iets meer moeite te hebben om zich internationaal te profileren als aantrekkelijke steden. De kamerprijzen zijn iets minder hard gestegen dan in andere landen.” Toprestaurants in het hotel zoals in de Botanic Sanctuary, een weekvullend programma met DJ’s, theater en culinaire experiences, een geüpgraded wellness met holistic experiences, multi-sensory wellness, natural energy, … Het kan de hotelgast anno 2024 qua luxe niet gek genoeg. Dit kan groots zijn, maar het kunnen ook micro-ervaringen zijn.

Een opvallende trend is ook dat grote ketens steeds vaker kleinschaliger boetiekhotels openen. “De zakelijke markt vraagt ernaar en mensen willen veel meer persoonlijke service en aandacht. Alles moet tegenwoordig maatwerk zijn. De gast van nu is kritischer en mondiger dan ooit.”

Meer focus op veiligheid

In deze tijd van conflicten en onzekerheid in 2024 staan bescherming, veiligheid en gemoedsrust centraal. Hotels leggen een grotere nadruk op beveiliging, waarbij opnieuw nieuwe technologieën worden ingezet. Dat kan gaan van sterke beveiliging van ruimtes en meer veiligheid voor werknemers, tot privéruimtes in het hotel voor enkel gasten, zoals een bar, restaurant of zwembad. Daaropvolgend zijn er ook vaker aparte secties voor ‘members-only’.

Die members-only hangt op zijn beurt weer samen met het punt hiervoor: luxe. Want zeg je luxe, dan zeg je meestal ook exclusiviteit. En uiteraard heeft dat een (groot) prijskaartje. We zagen zulke members-only clubs al vaker in België, met David Lloyd, The Nine in Brussel en talloze golf clubs. Hotels zien die kans ook, en bieden leden naast speciale ruimtes ook bijvoorbeeld voorrang bij het boeken van kamers en kortingstarieven.

Tijdloos interieur

Steeds vaker worden hotelinterieurs en meubels op maat vervaardigd door lokale ontwerpers en ambachtslieden. Dit wordt gedaan om een unieke stijl te ontwikkelen en te waarborgen dat de interieurs een tijdloze uitstraling behouden, in plaats van zich telkens aan te passen aan de laatste trends. Ook opvallend: de minibar is terug van weggeweest, grootser dan ooit. En dat mag je letterlijk nemen, want in 2024 – en daarna – vind je de maxibar in de kamer en in de lobby met ready-to-drink cocktails, gezonde en verse dranken.

De minibar is terug
De minibar is terug

Terug naar grote gastvrijheid

In een snel veranderende wereld met een groeiende nadruk op duurzaamheid, waar reizen en massatoerisme onder druk staan en technologische ontwikkelingen plaatsvinden, keert de hotelier terug naar de essentie van gastvrijheid. Hotelmerken zetten hun kennis, ervaring en merk op een vernieuwende manier in om bij te dragen aan een betere wereld.

Meer lokaal

Gasten willen hotels die duidelijk verankerd zijn in een bestemming. Er is geen voorkeur voor een groot internationaal hotel, maar liever een accommodatie die zich sterk identificeert met een locatie. Bijvoorbeeld met lokale leveranciers en producenten die de authenticiteit van de keuken te waarborgen, ruimtes in het hotel die lokale kunst en ambachten tentoonstellen en personeel uit de lokale gemeenschap. Zonder je onder te dompelen in de lokale cultuur heeft reizen immers weinig betekenis.

Nog verder in de toekomst

Een verandering aanbrengen in de visie van een hotel heeft grote impact. Daarom vraag je je misschien af: wat gebeurt er nog na 2024? Hoewel wij, en ook Van Dijk, geen glazen bol hebben, kan hij dankzij zijn deskundigheid wel een goede voorspelling maken. Zo denkt hij dat wonen, werken en recreëren steeds meer door elkaar gaat lopen. Een beetje zoals vastgoedconcept YUST in België. Of wat zeggen we? YUST, wat staat voor Young Urban Style en in 2019 voor het eerst een vestiging opende in Antwerpen, gevolgd door Luik en Brussel in 2026 op de planning, is eigenlijk een smeltkroes van concepten: wonen, short stay, events, food en cultuur. Je kan er een hotelkamer boeken voor een korte citytrip, maar ook een appartement huren voor langere tijd.

“In de toekomst gaan we zien dat wonen, werken en recreëren steeds meer door elkaar gaat lopen. Mensen willen meer service en meer luxe dus we gaan steeds meer appartementen zien die door hotels worden geserviced en mensen gaan voor langere tijd wonen in hotels. Een hotellabel wordt dan een kwaliteitskeurmerk en een lifestyle.”

Ook gaan we komende jaren zien dat er steeds meer hybride-meetings komen, waarbij een deel van de zaal op afstand deelneemt en een deel daadwerkelijk aanwezig is. “Voor die laatste groep worden ontmoetingen en destination steeds belangrijker. Als mensen zakelijk gaan reizen, dan willen ze hun tijd optimaal besteden door sociale ontmoetingen. In plaats van in een duf vergaderzaaltje worden ontbijten, lunches, diners veel belangrijker. Ook willen zakenmensen niet in een hotel op een industrieterrein buiten de stad zitten, maar liever midden in de stad of juist in de natuur.”

Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo (1996) gaat voor Forbes wekelijks aan de slag met artikels over luxe lifestyle, leadership, innovatie, trends en - natuurlijk - inspirerende Belgische ondernemers. De liefde voor journalistiek en media was al van jongs af aan duidelijk. Nadat ze een bachelor Nieuws en Informatie in Nederland afrondde, dreef een master Journalistiek aan de KU Leuven in Antwerpen haar zes jaar geleden naar de Belgische diamantstad. Ze schrijft nu acht jaar als freelancer voor uiteenlopende bladen, waarvan vier jaar bij Belgische lifestyle magazines zoals L'OFFICIEL, Fifty & Me en ELLE.

Latest article