Van ontwerpers die het gebruik van gebreide kleding herontwerpen tot ondernemers die de alcoholindustrie uitdagen met diepvriesdrankjes: hier zijn de jonge vernieuwers, die de toekomst van mode, kunst en eten in Europa creëren.
Deze lijst van jonge innovators in Europa werd samengesteld door Forbes US. Blijf op de hoogte voor de Belgische 30 onder 30-lijst, die later dit jaar wordt gepubliceerd.Toen Paolina Russo haar gelijknamige modemerk begon, waren de kansen tegen haar.
Pas afgestudeerd aan de mode-universiteit Central Saint Martins, begon de jonge ontwerpster een experimenteel kledingmerk met mede CSM-afgestudeerde Lucile Guilmard – midden in de Covid-19 pandemie.
Maar het geloof van het duo in hun ontwerpen wierp zijn vruchten af. Het in Londen gevestigde merk, bekend om eclectische gebreide kledingstukken die traditionele materialen combineren met innovatieve constructies, werd al snel een favoriet onder modefanaten uit het Verenigd Koninkrijk. In 2023 wonnen de twee de International Woolmark-prijs voor rijzende modesterren, werden ze finalisten voor de LVMH-prijs en waren ze de eerste winnaars van de Zalando Visionary Award, wat Russo en Guilmard $54.000 en een plek op de Copenhagen Fashion Week opleverde.”Het is zo cool dat we in Londen gevestigd zijn, shows hebben gedaan in Kopenhagen en verbonden zijn met Parijs, maar wie zegt dat we daar shows moeten doen?” zegt Russo. “We kunnen overal shows doen. We hebben de intentie om het merk internationaal te brengen, dat is de droom.”
Russo, 28 en Guilmard, 27, zijn slechts twee van de 30 jonge vernieuwers op de 2024 30 Under 30 Europe Art & Culture lijst van dit jaar. De kandidaten werden beoordeeld door een panel van topjuryleden, waaronder model en ontwerper Elsa Hosk, kunstondernemer en Under 30 Europe 2018 alum Marine Tanguy, chefkok Elena Arzak, die de keuken runt van het met drie sterren bekroonde Michelin-restaurant Arzak in Spanje en ontwerper Fisayo Longe, oprichter van het hedendaagse modemerk Kai Collective en een Under 30 Europe 2021 alum. Om dit jaar in aanmerking te komen, moeten alle genomineerden op 9 april 2024 29 jaar of jonger zijn.
Degenen op de lijst kregen topscores van de jury en vertegenwoordigen enkele van de meest vooraanstaande vernieuwers en ondernemers in de wereld van mode, culinaire producten en kunst. Voor veel van de lijstaanvoerders van dit jaar stond de community bovenaan de lijst. Toen ze opgroeide, speelde de in Londen gevestigde ontwerpster Saeedah Haque nooit voetbal bij gebrek aan sportkleding voor moslimmeisjes. Zonder enige ervaring in de modewereld ontwikkelde Haque haar gelijknamige merk vanuit haar slaapkamer, waarbij ze de traditionele abaya herinterpreteerde in gebruikskleding en streetwear. Sinds 2021 showde ze haar ontwerpen op de catwalk in New York en werkte ze samen met Nike aan de lancering van een abaya en niqab in de aanloop naar het wereldkampioenschap voetbal voor vrouwen. “De missie achter mijn merk is altijd meer geweest dan het fysieke aspect van kleding” zegt Haque, 28. “Het gaat altijd om mijn community en het verhaal van kleding.”
Anderen zijn op meer dan één manier baanbrekend in hun sector. Rayvenn Shaleigha D’Clark is de in Londen gevestigde beeldhouwer die het nieuwe Freedom Monument Sculpture Park in Montgomery, Alabama heeft ontworpen. Dit is één van de grootste beeldhouwopdrachten voor een vrouw jonger dan 30 jaar. Het gedenkpark is gewijd aan het herkaderen en herzien van het verhaal van slavernij en zwarte geschiedenis, onderwerpen waar D’Clark zich in haar werk grotendeels op richt. Andere kunst van D’Clark is tentoongesteld in musea zoals Carl Freedman Gallery, Royal College of Arts, Victoria & Albert Museum en Saatchi Gallery. Ze zegt dat ze ernaar streeft om meer publieksgerichte projecten te doen en werk te maken dat de diversiteit vertegenwoordigt van de mensen die ermee omgaan. Er zijn heel weinig zwarte vrouwen die in de beeldhouwkunst werken” zegt D’Clark, 28. “Mijn werk gaat over het visueel representeren van mensen die op mij lijken, die buiten het mainstream verhaal vallen.”
Groter is beter voor D’Clark en haar doelen en hetzelfde kan gezegd worden van het ontwerpersduo Joe Granger (27) en Callum Vineer (28). De twee oprichters van het streetwearmerk Unknown London begonnen met het verkopen van hun ontwerpen op Facebook. Hun merk heeft sindsdien een cultstatus ontwikkeld en rapporteerde in 2023 een omzet van 5 miljoen dollar. Granger en Vineer zeggen dat ze verwachten dat ze dat dit jaar zullen verdubbelen. Unknown London is ook berucht om zijn extravagante pop-upverkopen, die vaak dj-sets, drankjes en soms helikopterstunts omvatten. Vooral dat helikopterevenement in het Verenigd Koninkrijk in 2023 kostte Granger en Vineer ruim $50.000 – maar ze zeggen dat het het waard was. “Bijna elke pop-up die we doen, hebben we mensen die ’s nachts buiten kamperen” zegt Granger.
Over cultvolgers gesproken: Armin Vahabian, een Iraanse immigrant die in Nederland woont, heeft vergelijkbaar succes in de culinaire wereld geboekt. De 28-jarige Vahabian richtte in 2019 in Amsterdam restaurantketen Fat Phill’s op, nadat hij tijdens een reis over de oceaan verliefd werd op de Amerikaanse dinerkeuken. Fat Phill’s serveert hamburgers, friet en andere sandwiches en heeft nu 16 locaties in heel Nederland. De keten genereerde vorig jaar meer dan 16 miljoen dollar aan omzet en zal dit jaar naar verwachting 31 miljoen dollar aan omzet behalen met behulp van enkele internationale expansiedeals, aldus Vahabian. In januari kondigde het bedrijf een franchiseovereenkomst aan om de komende tien jaar 100 nieuwe vestigingen in heel Groot-Brittannië te openen.
Wat is dit jaar een grote trend onder onze meer culinair georiënteerde aanvoerders van de lijst? Hun innovaties in blikjes stoppen. Sam Hunt, 29 jaar uit Londen, richtte in 2019 samen met medeoprichter Rob Wallis het bedrijf MOTH op, een bedrijf dat kant-en-klare cocktails in blik maakt. Ze staan nu in de schappen van Hilton Hotels, bij British Airways en zelfs aan de andere kant van de plas in Total Wine-winkels aan de Amerikaanse oostkust. Ze hebben meer dan $11 miljoen aan inkomsten gerapporteerd in 2023, met ongeveer $9 miljoen aan financiering. Een andere smaakmaker test haar geluk met alcohol: Grace Ubawuchi, die met de expertise van de Parijse patissier Nina Metayer twee jaar lang voedseltechnologie heeft ontwikkeld om alcohol met hoge percentages in te vriezen. Ubawuchi, 28, lanceerde haar bedrijf voor bevroren sorbetcocktails Xin and Voltaire in januari 2023. Sindsdien heeft Xin and Voltaire haar vier smaken uitgebreid naar 300 locaties in Europa en verwacht dit jaar 2,5 miljoen dollar aan inkomsten te genereren, na vorig jaar ongeveer 1 miljoen dollar te hebben gerapporteerd.
Sommige van de Under 30 Europe Art & Culture-klasgenoten van dit jaar zijn al sinds hun kindertijd bezig met ritselen. Bedenker Kyle Thomas begon met het online verkopen van zelfgemaakt slijm toen hij 12 jaar oud was en hij ging voor het eerst viral na het plaatsen van een video waarin hij in het slijm beet. Zijn online aanwezigheid is sindsdien gegroeid en veranderd, maar vandaag de dag heeft de content creator 35 miljoen TikTok volgers en 1,5 miljoen Instagram volgers. Buiten de social media staat de nu 19-jarige onder contract bij Select Models Agency in Londen nadat hij vorig jaar de Dsquared2 Show in Milaan liep.