Een goed LinkedIn profiel onderhouden is een manier om je zichtbaarheid te vergroten en meer professionele kansen te creëren. Mensen investeren vaak de meeste tijd in het vastleggen van hun carrière prestaties in de “Ervaring” sectie. Jammer genoeg worden de profielfoto en achtergrondheader vaak een bijzaak.
Het is echter een vergissing om niet goed na te denken over de afbeeldingen die je op je LinkedIn profiel zet, vooral omdat deze het eerste zijn wat profielbezoekers zien en een belangrijke eerste indruk van je reputatie en persoonlijkheid creëren.
Vooral de achtergrondafbeelding van de banner is niet iets waar alle gebruikers aan denken. Sommige gebruikers gebruiken eenvoudigweg de standaardafbeelding, van het blauwe kleurverloop met stippen en lijnen. Misschien omdat ze zich niet realiseren dat er een aangepaste afbeelding geüpload kan worden, er niet aan toe komen of gewoon niet weten welke afbeelding geschikt zou zijn om te gebruiken.
LinkedIn Achtergrondafbeelding
Je LinkedIn achtergrondafbeelding moet versterken wie je bent en de geschreven delen van je profiel visueel ondersteunen. Deze afbeelding moet je waarde, vaardigheden en professionele identiteit overbrengen. “Je achtergrondafbeelding is een perfecte manier om sociaal bewijs of prestaties te benadrukken,” zegt Shashank Shalabh, CEO van Omnidigit. “LinkedIn draait helemaal om branding. Met de juiste berichtgeving, zowel visueel als tekstueel, kun je een betere indruk maken.”
Met dit in je achterhoofd, wat voor achtergrondafbeelding kun je gebruiken die niet overdreven promotioneel, geforceerd of zelfophemelend overkomt? Hier zijn 10 eenvoudige ideeën om je te helpen een afbeelding te kiezen die jouw persoonlijke branding versterkt …
1. Werkruimte
Een foto van een kantoorruimte, bureau of werkomgeving is een eenvoudige manier om professionaliteit uit te stralen. “Een schone en simplistische werkruimte geeft een professionele, maar gereserveerde en respectvolle uitstraling,” zegt Liz Jeneault, VP marketing van Faveable.com. Als je kiest voor een afbeelding van een bureau, raadt ze aan om objecten zoals een laptop, telefoon, bril, blocnotes, pennen of paperclips te gebruiken.
Alexander Lowry, professor in financiën aan het Gordon College stelt ook voor om een vergaderruimte te gebruiken, zoals een directiekamer, vooral als je zelf een leidinggevende functie hebt of werkt aan zaken die te maken hebben met corporate governance.
2. Profiteer van de wensen van je klant
Door te focussen op het eindvoordeel dat je klant wenst, kun je de waarde die je biedt overbrengen zonder “overdreven reclame te maken voor je specifieke product of diensten”, zegt Marsha Kelly, voorzitter van Best 4 Business. Ze raadt je aan om “direct in te spelen op de emotionele koopimpulsen van mensen”.
Als je bijvoorbeeld werkzaam bent op de medische of verzekeringsmarkt, kun je een afbeelding gebruiken van gezonde mensen die leuke activiteiten ondernemen. Als je in de financiële planning werkt, kun je een afbeelding gebruiken die financiële vrijheid uitstraalt.
3. Stadslandschap
Als je werk gerelateerd is aan een specifieke geografische locatie, kun je een skyline of oriëntatiepunt van een stad laten zien. “Dit is een geweldige manier om potentiële connecties te laten zien in welke stad je gevestigd bent,” zegt Deborah Sweeney, CEO van MyCorporation.com.
Je kunt ook een afbeelding gebruiken van een plaats die betrekking heeft op je persoonlijke geschiedenis. “Het delen van de stad waar je woont, waar je geboren bent of een plek met een speciale betekenis voor jou, is visueel aantrekkelijk en voegt persoonlijkheid toe aan een anders professioneel gerichte pagina,” zegt Alexandra Shadrow, CEO vanRelovv.com.
4. Fysieke architectuur
Een mooie foto van het gebouw waar je werkt, geeft een gevoel van geloofwaardigheid en status, vooral als je organisatie een sterke reputatie heeft. Als je liever niet je eigenlijke bedrijf laat zien, kun je ook een algemene afbeelding van een kantoorlobby, gevel van een gebouw of stadswijk gebruiken.
Het idee is om een afbeelding te gebruiken die past bij jouw sector. Als je in de bedrijfswereld werkt, overweeg dan om een modern kantoorgebouw te gebruiken. Als je in het onderwijs werkt, misschien een schoolcampus.
5. Mensen waar je voor/mee werkt
Het tonen van een foto van je cliënten, klanten, community of werknemers geeft de impact weer die je hebt op de mensen om je heen. Mensen in je afbeelding opnemen is “ideaal voor elke professional die met klanten te maken heeft en een band wil laten zien met de mensen in zijn/haar branche”, zegt Jeff Steen, Social Media and Marketing Specialist bij FitSmallBusiness.com.
Als je je zorgen maakt over vertrouwelijkheid, hoef je niet per se de mensen waar je mee of voor werkt te laten zien. In plaats daarvan kun je een afbeelding gebruiken waarop mensen staan die representatief zijn voor het soort mensen, of mensen in een typische omgeving waar je je klanten ontmoet.
6. Oorzaak of missie
Door een afbeelding te gebruiken die de impact weergeeft die je probeert te creëren in je carrière, kun je je professionele imago een boost geven die verder gaat dan je basistitel of functie. Stefania Sigurdson Forbes, Marketing Consultant bij GravityHub, raadt aan om een foto in de buitenlucht te gebruiken. “Een buitenfoto met betekenis kan een verfrissende afwisseling zijn voor de zelfverheerlijking die je op LinkedIn kan zien,” zegt ze. “Het tonen hiervan geeft een kijkje in je persoonlijkheid en de buitenfoto geeft mensen een onderbreking van het binnen zitten op kantoor.”
Als je bijvoorbeeld gepassioneerd bent over hernieuwbare energie, overweeg dan om een foto van een windturbine toe te voegen. Als je gepassioneerd bent over kunst, misschien een soort buiteninstallatie met de kunststijl die je omarmt.
7. Tools van jouw vak
Veelgebruikte voorwerpen die je in je werk gebruikt, zijn een eenvoudige manier om over te brengen hoe jij je tijd doorbrengt. “Een foto met de belangrijkste tools van het beroep van de afgebeelde persoon kan de saaie, effen achtergronden van de meeste profielfoto’s compenseren,” zegt Jeremy Rose, directeur van CertaHosting.
Een fotograaf kan bijvoorbeeld een close-up van een camera laten zien. Een programmeur zou een computerscherm kunnen laten zien. Een eigenaar van een coffeeshop zou koffiebonen kunnen laten zien. Het gebruik van hulpmiddelen kan “je beroep en capaciteiten versterken zonder overdreven promotioneel, ijdel of zelfophemelend over te komen”, zegt Sammi Coppedge, Public Relations Specialist bij One Click Ventures.
8. Je product of dienst
Je kunt een afbeelding gebruiken van het product of de dienst die je aanbiedt. Een goed voorbeeld zou het product kunnen zijn dat je aan het lanceren bent. “Een foto van hoge kwaliteit die je product(en) direct op je profiel laat zien, kan potentiële kopers, partners en investeerders direct intrigeren,” zegt Alexis Davis, oprichter van The Content Plug.
Een winkeleigenaar zou een afbeelding van zijn best verkopende product kunnen plaatsen. Iemand die B2B producten maakt, kan een close-up laten zien van het onderdeel dat diegene aan klanten levert.
Als je meer in een dienstverlenende sector werkt, kun je eenvoudig de naam van je sector googelen om ideeën te genereren over welke afbeeldingen met jouw sector worden geassocieerd. Als je bijvoorbeeld in de logistiek werkt, misschien een vrachtschip of vliegtuig. Als je in de sociale dienstverlening werkt, een gemeenschapsevenement. Als je betrokken bent bij de levering van zonne-energie, zonnepanelen.
9. Jij die je werk doet
Een beeld zegt meer dan duizend woorden als je een foto laat zien van jezelf terwijl je je werk doet. Hoewel dit een beetje geënsceneerd en zelfingenomen kan overkomen, kan een smaakvolle, natuurlijke foto van jou in actie laten zien welke impact je hebt.
Als je een creatief iemand bent, zoals een schrijver, kun je iemand een natuurlijke opname laten maken van jou terwijl je ideeën op papier zet of op je laptop typt. Als je een spreker bent, kun je een foto laten zien van jezelf terwijl je spreekt, van een publiek of een microfoon.
10. Effen kleur of abstracte textuur
Als al het andere faalt, kan je ook gewoon een andere kleur gebruiken dan het standaard LinkedIn-blauw, om je profiel een meer doordacht gevoel te geven. “Zelfs een andere kleur kan je helpen om op te vallen in een zee van LinkedIn-blauw,” volgens Debra Boggs, Cofounder van D&S Professional Coaching. “Kies een kleur die bij je persoonlijkheid past, of als je een bedrijfseigenaar bent, kies dan een kleur die bij je merkkleuren past.”
Je kunt ook een abstracte textuur overwegen. Boggs zegt: “Terwijl foto’s van dingen zoals laptops, kopjes koffie en toetsenborden er te veel gebruikt en cliché uit kunnen zien, kunnen abstracte afbeeldingen of texturen je profiel laten opvallen zonder er inauthentiek uit te zien.” Ze zegt dat je een textuur moet kiezen die een gevoel oproept dat je publiek met je wil associëren.
Waar vind je afbeeldingen?
Zodra je hebt besloten wat voor soort afbeelding je als achtergrondafbeelding wilt gebruiken, moet je een foto vinden waarvoor je ook rechten hebt. Gewoon een foto gebruiken die je snel vindt via Google Afbeeldingen is niet de beste manier, omdat deze afbeeldingen niet altijd legaal zijn om te hergebruiken.
Als je nog geen afbeeldingen hebt die je zelf hebt gemaakt of een foto waarvoor je expliciet toestemming hebt om te gebruiken, kun je een foto kopen op stockafbeeldingsites zoals Getty of Shutterstock. Dit is echter vaak vrij duur en geënsceneerde stockfoto’s zien er tegenwoordig vaak een beetje gedateerd of kunstmatig uit.
Overweeg in plaats daarvan om rechtenvrije CC0 Creative Commons-afbeeldingen te gebruiken. Deze afbeeldingen kun je gratis en legaal gebruiken. Populaire CC0-sites zijn onder andere Unsplash of Pexels, waar afbeeldingen vaak actueler en natuurlijker aanvoelen. Je kunt ook zelf achtergrondafbeeldingen maken op sites als Canva of Visme.
Als je eenmaal hebt besloten wat voor soort afbeelding je wilt gebruiken, volg dan gewoon de instructies van LinkedIn om je achtergrondfoto op je profiel te bewerken.
Pas je achtergrondafbeelding aan om op te vallen
De achtergrondafbeelding van je LinkedIn profiel is je kans om een positieve eerste indruk te creëren die er toe doet. Beelden zijn vaak krachtiger dan woorden alleen. Neem de tijd om een doordachte achtergrondafbeelding te kiezen, zodat je je persoonlijke branding kunt versterken, kunt overbrengen wat jou uniek maakt en jezelf kunt onderscheiden in de zee van andere professionals. Woorden alleen zijn immers niet altijd genoeg om een volledig beeld te geven van wie je bent en wat je anderen te bieden hebt.